top of page
  • בעז זלמנוביץ

טלנובלה או איוב טוב הלב



חשבתי איך לפתוח את הסקירה על הסיפור הנפלא של צ'רלס דיקנס - 'דוקטור מריגולד' שיצא במסגרת סדרת מפה לאוזן (תשע נשמות, 2018 [בתרגום הקצבי של יונתן בנשלום]). הרי בנאדם לא רוצה לשעמם את עצמו ואת הקורא היחידי שלו [כן, זהו את ואולי אתה, אל תסתכלו אחורה ותקשיבו לקטע מהסיפור].

והנה אתמול ראיתי במרשתת שלמשורר הנפלא טוביה ריבנר מלאו 93 שנים, והפניה לשלושה משיריו ב'מוסך', אם לחצתם על הקישור, כמו שעשיתי, תגללו קצת למטה ותגיעו לשיריו. האחרון שבהם נושא את המוטו השיקספירי: "we are such stuff as dreams are made on"

עוד קצת קישוריות בסגנון מדור עשרים השאלות במוסף השבת של הארץ, וחזרנו אחרי מסע מרתק לאנגליה ולדיקנס. שאולי לא צריך היה סיבוב שכזה, אבל בכל זאת בעידן שאנו יכולים לגלוש מקישור לקישור בקלות, למה לפספס מסע שכזה.

בכל מקרה, במה מדובר? דוקטור מריגולד שקיבל את שמו כמחווה לרופא המיילד, הוא סוחר חפצים משומשים הנודד בעיירותיה של אנגליה בעגלתו ומדבר ומדבר על חייו, על מות קרוביו והיקרים ללבו, ועל פגישה עם ילדה חרשת אילמת, וכיצד זו מצילה את נפשו.

היום בתורכיה או בארגנטינה היו מפיקים עליהם סדרת טלנובלה אין סופית. אבל דיקנס יודע לדחוס לעמודים מועטים יחסית [60 בעברית] באמצעות כתיבה צינית-רכה את המרקם של האובדן והאושר, של הקושי ושל טוב הלב, של המאבק ושל ניצחון האהבה.


אולי זה, כפי שלמדתי מהפוסט של אתי, משום שמדובר בסיפור של חג מולד שהתפרסם בשבועון של דיקנס בחג המולד של 1865. כך גם חזרנו לשיקספיר באמצעות המוטו של כתב העת שנלקח מ'אותלו': ‘The story of our lives, from year to year’. אבל הסיפור של דיקנס על קבלת האחר ועל קבלת הקושי, לא צריך היה את הסיבוב שעשיתי, הוא עומד איתן בפני עצמו.

ההפקה המצוינת של הוצאת 'תשע נשמות' כוללת את התרגום המשובח, את ציוריה של ענת עינהר [המעניינים בפני עצמם, ששלחו אותי לאיורי מאנה לעורב של אדגר אלן פו], את איור הכריכה של טליה בן-אבו, ושאר המרכיבים והפרטים הקטנים והמוקפדים שעושים את הספר לחוויה, וזה חוץ מדיקנס.

#ספר של דיקנס על איוב שמוכר חפצים משומשים ורואה את הטוב בעולם. קצר, מדויק, ציני ורגשני. מומלץ ביותר.

תקראו, אחרי הספר הזה, תבינו שאתם צריכים להיות נחמדים.

ויש גם שיר, של מרסדס סוסה שגוגל מציינים היום את יום הולדתה, ואני עדיין זוכר את הופעתה מלפני 35 שנים ואולי יותר, באולם הקטן של המועצה המקומית.

[התמונה מכאן]

112 צפיות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page