top of page
  • בעז זלמנוביץ

עולם טבעת איננו יציב!



קרני לייזר של המערכת להגנה כנגד טילים.. אופס סליחה...הגנה כנגד מטאוריטים, פוגעות ומפילות על קרקעית עולם הטבעת את ספינת החלל של המשלחת לבחינת אותו עולם מלאכותי מופלא ומסתורי. המשלחת שהרכיב לארי ניבן בספרו 'עולם טבעת' (מועדון קוראי מעריב, 1983 [תרגם עמנואל לוטם]) מורכבת מלואי וו, אדם בן 200 החש שעמום; טילה בראון, בת אדם בת 20 וברת מזל; "דובר אל חיות" חוצן מגודל ובעל פרווה כתומה ממין הקזין (Kzin) התוקפני מאוד. ובראשה עומד ניסוס חוצן דו-ראשי בן לחוצנים פחדנים אך מתקדמים טכנולוגית - בובני פירסון.

ספר מדע בדיוני, כמו כל ספר הרפתקאות, צריך דמויות, ואלה כאמור יש וגם מצטרפות אליהן עוד כמה מסקרנות במסע ההימלטות מהכוכב [כולל אחת שיש לה ניסיון של 1000 שנות סקס]. גם צריך עלילות מתפתחות, והכוכב העצום מספק מספיק מרחב לסכנות והתפתחויות מפתיעות.

כמו שמו של הספר, ניבן יוצר אלמנט נוסף חיוני לספר טוב וזה עולם. כמו הארץ התיכונה של טולקין או יקומי אמבר של זילאזני, גם לעולם טבעת פיזיקה וכימיה משלו. ניבן ניסה ליצור אחיזה פיזיקלית מציאותית לעולם טבעת, אולם שגיאה שעשה הביאה סטודנטים מ-MIT, להפגין כנגדו ולטעון שהעולם הטבעת איננו יציב ויקרוס לכיוון השמש שהוא מקיף.

אבל זה גם סיפור על חיים בעולם עתידי טכנולוגי, בו התגברו על הזקנה ומה המשמעות של זה לחיים עצמם. סיפור על תרבויות פורחות וקורסות, על אמונות ותפילות לאלים שהקימו את התרבויות ומה הסיבות לקריסות, ומי היו אלה שבנו את עולם טבעת ולאן הם נעלמו. וגם על אהבה ועל יחסי בין אנשים ובין אחרים או שונים.

#ספר מדע בדיוני, ספר מסע הרפתקאות קלאסי. מומלץ ביותר.

תקראו בשביל עתיד נחמד יותר.

ויש גם שיר - החיים בקלות, לא?

49 צפיות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page