top of page
  • בעז זלמנוביץ

הישגר הנמר טיליו



פרסום של משרד הביטחון וצה"ל אודות ניסוי של ירי טילי גיל מ"נמר" הוא סיבה מספקת להמשיך את הדיון אודות הרק"ם לחי"ר. דיון שחלק ממנו מופיע בפוסט קודם שפרסמתי (מחשבות אודות הכוח הכי חשוב בשדה הקרב). הנה כמה מחשבות שצצו.

תודה לכל המתייחסים לפוסט הקודם בנושא, מה דעתכם הפעם?

בניגוד לנגמ"ש (נושא גייסות משוריין) שנועד להוביל, בהתאם לרמת מיגונו את כיתת החי"ר לשדה הקרב במידה ומיגונו נמוך (למשל M-113) או לניידו בתוך שדה הקרב במידה ומיגונו (הפסיבי, הראקטיבי או האקטיבי) משופר יותר (למשל נמר). הרי רק"ם לחימת החי"ר (רל"ח) נועד להשתתף בלחימה בשדה הקרב (במידה וניתן ניתן להבחין בין אל ועל היעד). זאת בעיקר בסיוע באש לכוחות הרגליים באמצעות תותחים, מקלעים וטילים דוגמה קלאסית הוא הרל"ח BMP-2 המצויד בתותח 30 מ"מ, טילי קורנט ומקלע 7.62 מ"מ.

ההצטיידות ברק"ם כבד שנועד להיות רל"ח מעיד על כך שצה"ל הגיע למסקנה, שאני מסכים לה, שאויבינו כיום, באופן שהם פועלים ובמרחבים שהם מושכים אתנו אליהם, בעיקר השטחים הסגורים, מחייבים אתנו להוביל בביטחון יחסי את הכיתות הלוחמות לקרבת היעדים ובתוכם ולסייע להן בלחימה במידת האפשר מהטווחים הקרובים והצמודים. כלומר יש צורך בכוחות ממוכנים משמעותיים וכבדים, כפי שטוענים שמיר והכט ונוספים.


נושא אחר שצץ הוא שיגור טילים מעל גבי הרל"ח. יכול להיות ששימוש בטילים כיום, כפי שיש הטוענים, הוא מחשבה נוקיאית [נוקייה] שלא עומדת בקצב הזמנים. יתכן, אבל מערכת שיגור מתוך הרק"ם (מתקן שיגור, מערכת שליטה ומקומות אחסון) היא בעלת פוטנציאל לשיגור ושליטה גם של רובוטים כדוגמת רחפנים, מל"טים וטילים משוטטים. במידה והשיגור נעשה תוך כדי לחימה, נדרשת גם יכולת לקליטה וטעינה של הרובוטים על הרק"ם ובאמצעותו.


רל"ח מחייב צוות רק"ם מיומן. ברמת מיומנות שרק יחידות חי"ר מעטות בצה"ל כיום הוכשרו אליו. עבודת מפקד, נהג ותותחן היא מיומנות אשר מאפיינת את צוות הטנק (מה שמכונה בצה"ל "משולש הזהב", משום מה). זאת עוד בטרם עמדנו על מורכבות ירי טיל אלקטרו-אופטי (או הפעלת רובוטים למיניהם). צה"ל יצטרך להכשיר אחרת את אנשי צוות הרק"ם, והם נדרשים ללמוד לפעול בצמוד לכוח הרגלי. העניין שלשמו התכנסנו.

בהקשר זה יש לבחון גם את חלוקת העבודה של הרל"ח עם הטנקים ואת עבודת הצוות הממוכן. הרל"ח לא נועד לפעול במקום הטנקים, כאשר נדרשת תחמושת כבדה (120 מ"מ על גווניה לעומת 30 מ"מ או 40 מ"מ). אולם שימוש בתחמושת 30 מ"מ במקומות הנדרשים יהווה חיסכון חיוני בעלות הכספית, בלוגיסטיקה ובנזק אגבי. זה אולי החלק הפשוט. מורכב יותר יהיה להכשיר ולהגיע לרמת מיומנות בלחימה של צוותים מחלקתיים וכיתתיים של כוח רגלי, רל"ח וטנק.

התמונות מאתר צה"ל

237 צפיות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page