top of page
  • בעז זלמנוביץ

האנשים במסיכות - מה ניתן ללמוד מהפלישה הרוסית לאוקראינה


רוסיה כבשה את חצי האי קרים ופועלת להשתלט על חלקים נוספים מאוקראינה. מעבר להיבטים הגלובליים וחזרת רוחות המלחמה הקרה, מה ניתן ללמוד בשלב זה? מדובר ברשימה ראשונית, שטחית וקרובה מדי בזמן, שניתן להוסיף עליה רבות (ואשמח לקבל רעיונות).

"הדוקטרינה הפוטינית" "רוסיה החדשה" (“New Russia"). (בתחום זה אני מתבונן כהדיוט ואשמח לתיקונים). הגדלת עוצמת רוסיה וכיבוש או סיפוח שטחי ברה"מ לשעבר, הסתמכות על עוצמה אזורית כלכלית וצבאית וזאת בניצול חולשת ארה"ב, נאט"ו ומדינות אירופה. עקרון פעולה של "עזרה לרוצים להיות שייכים לרוסיה", כלומר רוסים המהווים אחוזים ניכרים מאוכלוסייה של אזור או מדינה. בהקשר זה ניתן לראות את מסרי התעמולה הרוסית ואת מתן האזרחות לרוסים במדינות השכנות.

צורה "חדשה" של לוחמה. רוסיה פעלה ופועלת באמצעות שילוב של כוחות מיוחדים, מבצעים מיוחדים, לוחמה קיברנטית ואלקטרונית ושימוש ב"לוחמת תודעה" ממוקדת ומתוחכמת. שימוש בכוחות מיוחדים ובסוכנים אשר ארגנו את פעולת הבדלנים הרוסיים, בתחילה בחצי האי ולאחר מכן במזרח אוקראינה. חלקם סוכנים בלבוש אזרחי וחלקם בשיטה הרוסית עתיקת-יומין Maskirovka – לוחמה בחסות מסכת פנים. בהקשר הזה ניתן לראות שלב נוסף, במה שפרנק הופמן כינה, "לוחמה היברידית". הפעילות בעוצמה הנמוכה יחסית מגובה בהרתעה על ידי הכוחות הרוסיים שנערכו ליד גבולות אוקראינה וכמובן מהרתעה "הטבעית" שיוצר היתרון הצבאי העצום של רוסיה – כמותית ואיכותית.

שימוש בלוחמה קיברנטית (סייבר) ולוחמה אלקטרונית בכדי לשבש את יכולת הפיקוד והשליטה של צבא אוקראינה בקרים, ולנתק את הכוחות בקרים משאר המדינה. מעבר לשיבוש האלקטרוני של מערכות המחשוב והקשר, חתכו הכוחות הרוסיים, כמו בימים ההם, את כבלי התקשורת הקווים. פעולות נוספות היו התקפות סייבר מתוחכמות על מערכות ממשל וצבא אוקראיניות, כדוגמת אלה שעשו הרוסים באסטוניה ובגאורגיה. בנוסף, שיבשו הרוסים, כפי הנראה, פעולת מזל"ט אמריקאי שפעל במרחב.

כרגיל הרוסיים הפעילו הונאה. יש הטוענים שניתן היה לראות סימנים גלויים באינטרנט ובתצלומי לווין להתכוננות ולתכנון לכיבוש קרים כבר לפני שנה. כרגיל ערכו הרוסים תרגילים במרחב והחזיקו חלק מהכוחות בסיומם במרחב (ראה גאורגיה [2008] ותחריר 41 [1973]). בנוסף, בדומה ל-2008 ניצלה רוסיה את תשומת הלב העולמית לאולימפיאדה, ובהקשר הזה הסיטה חלק מתשומת הלב העולמית באמצעות מיקוד בטרור המאיים על אולימפיאדת החורף בסוצ'י.

ומה המדינות מסביב חושבות? האם ניתן לסמוך על ארה"ב ונאט"ו? אותן מדאיגה הדוקטרינה הפוטינית של רוסיה החדשה והסיפוח הצפוי. ארה"ב אמנם שלחה קצת כוחות למזרח-אירופה, לתרגילים ולנוכחות סמלית, מתכוונת לשלוח עזרה "לא קטלנית" וסנטורים מפגינים נוכחות בביקורים, וגם הטילה עיצומים שבינתיים אינם מדאיגים את פוטין. המדינות השכנות מאיצות את תכניות ההצטיידות שלהן, אשר בשנים האחרונות האטות את קצבן בעקבות המשבר הכלכלי. הצטיידות היא הזדמנות ליצרני הנשק, אבל כמובן לא תעזור מול השאפתנות והעוצמה הרוסית, ולכן תהיה להן הברירה - לעבור צד או לדרוש מארה"ב ונאט"ו לגלות רצינות ואמינות.

נמשיך לעקוב בעניין.

34 צפיות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page