top of page
  • בעז זלמנוביץ

15 לוחמים בכוח החשוב בשדה הקרב


רק"ם משאיר אבק - צילום בעז זלמנוביץ

לאחרונה שמענו על כמה חידושים בצה"ל ואני לא מדבר על הרק"ם העתידי 'כרמל' שנחשף לציבור במהלך השבוע הקודם. מדובר בהקמת ארגונים שונים ולטעמי אפילו משונים במסגרת חזונו של הרמטכ"ל. למשל חטיבת החדשנות במטכ"ל [אומרים שיש לה כבר שם אחר 'שילוח' שזה כולל גם שיטות לחימה] או מנהלת הטרנספורמציה הדיגיטלית באגף התקשוב. כלומר אגף התקשוב שאמור לעשות את הטרנספורמציה הדיגיטלית (יהיה מה שזה יהיה) נכשל כנראה ועכשיו מקימים בו מנהלת לצורך כך בראשות תת-אלוף. פרקינסון צוהל בקברו או משהו דומה.


גם בדרג היות נמוך מנסים לעשות מהפכות. אינני בקיא בייעוד, בתפקידים ובמבנה של מה שמכונה ה'יחידה הרב-ממדית', זו כך נאמר: תורכב מאנשי חי"ר, הנדסה, נ"ט ותותחנים יחד עם אנשי חיל אוויר ואנשי מודיעין, ולכן לא נוכל להביע עליה את דעתי. אולי זה ניסיון ללכת צעד קדימה בנתיבים שחשבו עליהם בעבר [למשל היחידה הטקטית לעימות המוגבל שנוסתה באמצע העשור הקודם - יט"ע], ובכל מקרה הקמת יחידת מבחן ומודל היא צעד גדול וחשוב, שיש רק לקוות שהוא בכיוון הנכון ומובל באופן איתן על ידי זרוע היבשה.


This “key formation” illustration shows the 15-Marine squad in the training manual symbology.
תצורה בסיסית של כיתת נחתים מתוך המאמר

בכל מקרה כפי שכתבתי לפני שלושה חודשים ב'עצות למפקד זרוע היבשה', הם בטח [ואני אומר זאת בלי ציניות] בקיאים בנתונים יותר ממני, מוקפים בצוותים מבינים וחושבים ולא צריכים את העצות שלי, אבל אשמח להציע להם מיקוד אחר שיועיל יותר ללחימה בשדה הקרב, כמו קאטו הזקן - כיתת החי"ר.


בשדה הקרב האורבני, הצפוף והסגור, הלחימה תתבצע בדרג הנמוך ביותר ולשם יש להפנות את כל המשאבים ולנצל את יתרונות של הטכנולוגיה החדשה והחדשנית. למשל להגדיל את הכיתה, כפי שבוחנים הנחתים. והם מציעים להגדיל את מספר הלוחמים ל-15, לאחר שקודם לכן חשבו לקצצה בלוחם אחד - מ-13 נחתים ל-12 (בעיקר בשביל לפנות כוח אדם לצרכים אחרים - סייבר).


צולם במוזיאון הדוידקה בבית אלפא
את חפירה - אמל"ח חשוב שנשכח - צילום בעז זלמנוביץ

מאמר שפורסם לאחרונה ב-MarineTines, מתאר את השינוי והניסוי שנערך בשלוש השנים האחרונות [תודה לגדעון על ההפניה]. כפי שטוען אחד ממפקדי הכיתות הבוחנים את המבנה ואשר נועד לפקד על כיתת ה-15, זה מביא יותר נשק קדימה, מאפשר להפעיל את האמצעים הטכנולוגיים ברמת הכיתה [רחפנים, רובוטים וכו'], ועדיין לאפשר למ"כ לפקוד ולשלוט על הכיתה. שליטה זו מתאפשרת גם באמצעות הטכנולוגיה [תקשוב - קשר ומערכות אחרות], וגם באמצעות הניסיון וההכשר של המש"קים:

“We’re realizing we need to be spread out more,” Brower said. “Dispersion’s a lot better and we’re not losing (command and control) with that dispersion.”

"And 15 Marines means two more guns in the fight."


נסכם:

1. הקרב בשדה הקרב הנוכחי נלחם (נעשה) על ידי הרמות הנמוכות, והיכולות למלא את המשימות ולהשיג המטרות, וכך גם בניין הכוח מתחילים מלמטה;

2. הכיתה היא הגורם שבמגע, ונדרשת לשילוב ולמתח שבין כלי נשק שיורים, הפעלת טכנולוגיה חדשנית מסייעת, מוטת השליטה של המ"כ והמשך יכולת הלחימה למרות נפגעים.

3. הגדילו את מספר הלוחמים הרגליים בכיתה וחזקו את המ"כ.


151 צפיות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page