top of page
  • בעז זלמנוביץ

שלישיית קפלר ועוד שניים - תרכובת ספרי מתח


קשת בענן - צלם בעז זלמנוביץ בעזרת ע' (חיפה 2022)

טוב, זה הפך להרגל מגונה אבל מתרגלים. כן? מודבר בהרגל לרכז כמה סקירות ספרים ברשומה אחת. לקראת סוף השנה נלחצתי לסקור בכדי שהספרים יכנסו לרשימת 2021. אבל עכשיו נשאר רק הרגל שאולי חוסך זמן ומפנה את זמן 'סקירות' לזמן 'קריאה' וגם זמן 'בהייה'. עוד סטייה מהרגלי הקריאה היא התמכרות קלה לספרי מתח בתקופה האחרונה, שבה אני נוטה להאשים את יגאל צור ששלח אלי את 'מחוז הצפוני' שבעקבותיו חזרתי לקרוא בספרות מתח מרובת קורבנות. ואולי היה זה נסבו עם עם 'צמא'? אולי, בכל מקרה הזמנתי במכירת סוף שנה במודן כמה ספרים והשקעתי מזמני בקריאתם. הנה לפניכם שלושה מספרי הזוג קפלר, אחד של קמילה לקברג, ועוד אחד של מייקל קונלי שלא מזמן קראתי ממנו.


שער 'המהפנט' של לארס קפלר

לארס קפלר הוא שם העט של זוג כותבים שוודי - אלכסנדרה ואלכסנדר אמדוריל. הספרים הם חלק מסדרת ספרי המפקח יונה לינה, שכבר קראתי אחד מהם - 'צייד הארנבים' (מודן 2019). מסתבר שהקדמתי את המאוחר בקריאתו שכן הוא יצא בעברית ב-2019, והספרים להלן מקדימים אותו. נכון שניתן לקרוא כל ספר בנפרד בלי קשר לאחרים, אבל אם רוצים להיקשר לדמויות הראשיות ולהבין למה הבלש המהולל בעל המבטא הפיני יושב בכלא ב'צייד הארנבים' כדאי לקרוא לפי סדר הפרסום. נתחיל לפי סדר היציאה. 'המהפנט' (מודן, 2013, משוודית רות שפירא). משפחה נרצחת - אב, אם ובת קטנה. הבן שורד בקושי והבת הגדולה נעלמה. יונה לינה מזעיק את הפסיכיאטר והמומחה לטיפול בטראומה אריק מריה ברק (תזכרו את השם הוא יופיע גם בספרים נוספים) על מנת לחלץ את זיכרונות הטבח מהבן שניצל. מריה ברק שנשבע שלא להפנט יותר בעקבות טראומת עבר נעתר למפקח והטירוף הרצחני מופנה אליו. האם הוא נובע ממקור אחד? מי רצח את המשפחה? ומי חטף את בנו של המהפנט ולמה? לקראת חג המולד המושלג בשטוקהולם המעגלים נסגרים וביתו של האדם מעולם לא פחות ממבצרו, וחשודים מתגלים ונפסלים שוב ושוב עד המאבק הרצחני מוכרע או בעצם עד שכמה גרזנים וסכינים שנשלפות.


שער 'איש החול' של לארס קפלר

הספר הטוב בשלישיית קפלר שקראתי בשבועיים האחרונים הוא 'איש החול' (מודן, 2016, מאנגלית קטיה בנוביץ). הוא באמת מותח כמעט עד הסוף, ויש בו את הרוצח הזה שלא ניתן לעצור אותו גם כשהוא נמצא בכלא או לבדו במוסד פסיכיאטרי שמור באגף השמור ביותר. גבר צעיר שנעלם לפני 13 שנים ונחשב לאחד הקורבנות האחרונים של הרוצח האכזר יורק ואלטר מופיע לפתע מבולבל ותשוש. המרוץ להצלת אחותו שנעלמה יחד איתו נפתח ויונה ליבה שלנו מוביל את המרדף. ביחד עם סאגה באואר הקשוחה שמתנדבת להיכנס תחת מסווה לאגף השמור, מנסה לינה להבין את הרמזים. האם תצליח באואר לשרוד ולהשיג את המידע? ומי משחק עם מי? ומדוע ואלטר מסתובב ברחובות גם כאשר הוא כלוא? מה היא האימה שהוא מטיל על כל מי שנתקל בו ומדוע גם ליבה הקשוח מפחד ממנו ומדוע איבד את משפחתו האהובה בגללו? עוד שלל דמויות משתתפות במחול האימה בין הרוצח למפקח, ומי עוד ימות ולמה לכל הרוחות הם נרדפים על ידי ואלטר שמניעיו לא ברורים אך הוא ממוקד מטרה.



שער 'סטוקר' של לארס קפלר

הנה הפסיכיאטר המהפנט אריק מריה ברק שב ושוב מעשיו בעבר ובהווה משפיעים על העלילה. רוצח מעלה ליוטיוב סרטוני נשים ולאחר כמה דקות הן נרצחות ב'סטוקר' (מודן, 2018, מאנגלית אורית הראל). די מהר מבינה מפקחת הבילוש מרגו סילברמן שמדובר ברוצח סדרתי, ומתחילה לחפש את ההיגיון הקטלני שבמעשיו. מרגו ירשה את תפקידו של יונה ליבה שנעלם ומותו נקבע כשנה קודם. אבל הנה הוא שב חולה ותשוש, ומצטרף מחוץ למניין לסייע למרגו ולמשטרה במרדף אחר הרוצח שמגביר את הקצב. זירות הרצח מזכירות מעשה של כומר נרקומן שסובל מאמנזיה והכלוא במוסד פסיכיאטריה לאחר נאשם ברצח בעקבות דברים שאמר בהיפנוט על ידי מריה ברק. זה נלחץ ויוצא למסע חיפושים משל עצמו בכדי להסתיר מעשים שעשה. מי הוא הרוצח ואיך ולמה הוא בוחר את קורבנותיו ומדוע הוא מצלם אותם. מריה ברק הולך ומסתבך בשקריו ומעשיו, אבל משום מה לינה תומך בו בחיפוש אחר הסטוקר ואחר 'המטיף' הרצחני. והאם זיכרונו של הכומר הנרקומן ישוב ויעזור ועד כמה רחוק מוכן לינה ללכת בכדי לעצור את הרוצח, והאם מרגו תלד לפני פיענוח התעלומה או כמו שהבטיחה המים ירדו מיד לאחר עצירתו? כרגיל מותח. בכלל אם מחפשים ספר מתח אפקטיבי, הזוג קלפר הוא הליכה על בטוח.


שער 'בתולת הים' של קמילה לקברג

בכדי להרחיב את ההשכלה הסקנדינבית בתחום ספרי המתח קניתי במבצע של ספרים בין 30 ש"ח ל-10 ש"ח גם ספר מאת קמילה לקברג. גם כאן מסתבר שמדובר בספר העומד בפני עצמו, אם כי הדמויות הראשיות נודדות בחלקן מספר לספר. 'בתולת הים' (מודן, 2017, משוודית יעל צובארי) אמנם לא עומד בכלל יסוד של אי קניית ספר שעל הכריכה שלו יש דמות עם הגב, אבל הוא אפקטיבי ברמה בינונית-סבירה. בגב הספר אנחנו למדים כי "לקברג‭ ‬היא‭ ‬מחברת‭ ‬הסדרה‭ ‬רבת‮–‬המכר‭ ‬העוקבת‭ ‬אחר‭ ‬החוקר‭ ‬המשטרתי‭ ‬פטריק‭ ‬הדסטורם‭ ‬ותושבי‭ ‬העיירה‭ ‬הקטנה‭ ‬בה‭ ‬הוא‭ ‬חי". הפעם הדסטורם ממשיך לחפש אחר אחד מתושביה המהוגנים של העיירה שנעלם. אשתו הסקרנית והחקרנית של הדסטורם משמשת מנטורית לסופר המתחיל והמצליח תושב העיירה אשר מקבל מכתבים מסתוריים. הללו המשפיעים קשות על חייו השלווים ועל קבוצת חבריו. היא מצטרפת בשיטתות היא לנבור ולחצוב פירצה בחומת השתיקה של החברים. האם הם באמת חברים? מי הוא בכלל כריסטיאן ומאיפה הגיע? מה הוא מסתיר ומי מחפש את רעתו? והאם הרצח הראשון קשור למכתבים? והאם היא תלד לפני פיצוח התעלומה? סביר ואפשרי.


שער 'הנפילה' של מייקל קונלי

אחרי ארבעה סקנדינבים או שוודים ליתר דיוק, חזרתי לארה"ב לבלש במחלק התיקים הלא מפוענחים במשטרת לוס אנג'לס - הארי בוש. בוש שחזר לשירות לאחר פרישה מוקדמת בספר 'מפענחים' (מודן, 2009, תרגום מאנגלית רוני בק) יוצא לחקור את נפילתו ממרפסת בית המלון של בנו של יריבו הוותיק חבר מועצת העירייה אירווינג בספר של מייקל קונלי - 'הנפילה' (מודן, 2014, מאנגלית היגינס-דוידי). טוב זו לא הנפילה של קאמי (תקראו את הגרסה בתרגומו של עמנואל פינטו, הספריה החדשה, 2014), אבל בתור ספר בלשי הוא לא נפילה מוחלטת. קונלי יוצר סיפור סביר שבו בוש חוקר האם הנופל התאבד או נרצח ובמקביל חוקר תיק ישן לא מפוענח שדנ"א שנשמר 18 שנים שולח את המשטרה למצוא רוצח פוטנציאלי בן 8?! האם יצא בוש וידו על העליונה בתסבוכת הפוליטית-משטרתית, בתסבוכת רומנטית וביחסיו עם בתו המתבגרת שגרה עכשיו בביתו כאשר רוצח אכזר מסתובב במרחב? רמת המתח והאכזריות לא מגיעה לרמת השוודים, אבל אפשרי לטיסה הקרובה אם תהיה.


#ספר - בעצם חמישה ספרי מתח, חלקם טובים וחלקם אפשריים.


הזדמנות לקרוא ולהיות נחמדים גם כשמבודדים, נשאים או בריאים.


ויש גם שיר

Father McKenzie, writing the words

of a sermon that no one will hear

No one comes near

Look at him working, darning his socks

in the night when there's nobody there

What does he care




227 צפיות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page