top of page
  • בעז זלמנוביץ

רולאן? מי?


שער 'רומן רולאן בראי יצירתו של בארר

זה מה שכתבתי על הספר הראשון והיחידי עד כה של רומן רולאן שקראתי עד כאן, וזה היה מזמן באוגוסט 2016: טוב, זו בורות שלי ואולי גם הפסד שלא הכרתי את רומן רולאן עד אתמול, כשקניתי את הספרון 'פייר וליס' בהוצאה החשובה - תרמיל [חשובה, כי הייתה זו הוצאה של ספרי כיס של ספרות של צה"ל. כן, חשבו פעם שחיילים קוראים וזה גם תפקיד של קצין חינוך ראשי לספק להם את חומר הקריאה. אבל פעם פעם]. קראתי על רולאן, זוכה פרס הנובל לספרות ב-1915, בספרו של סטפן צוויג - העולם של אתמול (שגם הוא מומלץ ביותר). צוויג היה חברו של רולאן. שניהם הומניסטים ומתנגדי מלחמה, ואמני הכתיבה. פייר וליס נפגשים באקראי ומתאהבים בפריז הנתונה לאימי מלחמת העול הראשונה, המוות מחכה בפינה. האהבה ראשונה וטהורה למול הקטל והישחתות המוסרית. זה היה יכול להיות בנלי, אבל לא אצל רולאן." המצב מדרדר, אם אני מצטט את עצמי. לא? בכל מקרה אחרי 'פייר וליס' אמרתי לעצמי שאקרא עוד מרולאן. זה לא קרה. חבל. בכל מקרה, באחד מהימים כאשר עוד לא קלטתי שנסיעה בתחבורה ציבורית היא משחק ברולטה רוסית, מצאתי את 'רומן רולאן בראי יצירתו' (מסדה, 1969 [תרם אהרן אמיר]) מאת זן-ברטרן בארר.


"אבל היה דבר אחד שהיה מדכא אותו יותר מצערו-של-עולם, והוא ראה אותו בלא כל הפרזה - זה היה הטימטום." רולאן ב"פייר וליס"


שער פייר וליס של רולאן

רולאן (1944-1866), כך על פי הכל יודעת, היה סופר, מחזאי וחוקר מוזיקה צרפתי, זוכה פרס נובל לספרות לשנת 1915. הוא היה פציפיסט בעולם שהיה [ועדיין] אחוז בטירוף של מלחמה והרג. בשנת 1915 עזב על רקע עמדותיו את צרפת לשוויץ והיה פעיל בצלב האדום. רולאן לימד היסטוריה ומוזיקה, וחיבר ביוגרפיות של בטהובן, גנדי, טולסטוי ועוד [אגב בדומה לצוויג שגם הוא חיבר ביוגרפיות]. ספרו של בארר בוחן את הביוגרפיה של רולאן באמצעות ובהתבסס על דברים שכתב, לכן הוא אמנם הולך על פי כרונולוגית חייו של הסופר, אך לא באדיקות. בארר איננו מקל על הקורא, וטוב שכך. הוא משלב קטעים רבים מכתיבתו האוטוביוגרפית של רולאן, אך גם קטעי ספרות שמהם משתקפת הביוגרפיה.


שרידי רק"ם הברזל - צלם בעז זלמנוביץ

גישתו לאדם ולמחשבה, הייתה כפי שכתב ב-1917: "אין דבר נודע אל לבי יותר מגילוי של אהדה שמגלים זה לזה שני אנשים השונים במחשבתם ואשר בנקודות מסוימות הם מנוגדים במחשבתם. לכך אני רגיש כמעט יותר מאשר לאהדה בין שני חברים למחשבה ולמעש. כי בזו הראשונה חש אני באותה אחווה-באלוהים שתמיד הייתה בעיני האידאל הנעלה ביותר עלי-אדמות". השילוב בין האמונה הדתית ובין האמונה באדם, ובצורך ב'אהדה' בין בני האנוש הוא כנראה מה שעשה את מיוחדותו של רולאן [ואני מבין קטן מאוד בו]. אבל הביוגרפיה מציגה זוויות נוספות של רולאן בקצרה. למשל היחס למוזיקה, היחס להיסטוריה, היחס לאמנות ולאמנים, דעתו על המלחמה [כבר אמרתי?], למשל כתב ב-2 בנובמבר 1916: "אל העמים הרצוחים: "אם לא תהיה ראשית פריה של המלחמה הזאת התחדשותן החברתית של כל האומות - או-אז, שלום לך, אירופה!... אבדה לך דרכך, בבית-קרבות את מבוססת". ועוד ועוד טעימות מהאדם המרתק הזה. אני בכל מקרה כבר קניתי את קולא מברוניון, ושמתי אותו גבוה בערמת הממתינים.


#ספר ביוגרפיה של סופר, מחזאי וחוקר שהיה פעם גדול, וכדאי שנזכה לתרגומים חדשים שלו. מומלץ לחובבי הסוגה ולרוצים ללמוד מעט על האדם וכתיבתו.


זה לא משנה האם שטפת ידיים לפני הקריאה או אחריה, העיקר תקראו, תשטפו ותהיו נחמדים


ויש גם שיר של עוד תקווה חולפת לעולם אחר

70 צפיות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page