top of page
  • בעז זלמנוביץ

עת לשום דבר ועת לכל עניין


שער 'קהלת על פי הנדלזלץ'

הנה קם הבן אדם וכותב ספר אחד או שניים ואולי יותר או פחות. טוב לא סתם בן אנוש אלא, בן דוד, ומחליט: "דִּבַּרְתִּי אֲנִי עִם לִבִּי לֵאמֹר אֲנִי הִנֵּה הִגְדַּלְתִּי וְהוֹסַפְתִּי חָכְמָה עַל כָּל אֲשֶׁר הָיָה לְפָנַי עַל יְרוּשָׁלִָם" (א', ט"ז). גם את מגילת קהלת, כך נטען, כתב שלמה. המלך. אם כי תמיד טוב להסתמך על מישהו גדול, כביר, החכם באדם וכדומה [וראו גם זלמן אפשטיין: "ובחפצנו להעריך כראוי את הספר המיוחד במינו הזה עלינו, ראשית כל לדעת באיזו תקופה נכתב. שלמה המלך אי-אפשר שיהיה מחברו"]. כאחת המגילות המסתוריות והמסקרנות במקרא, קהלת זכתה לפרשנויות רבות בעבר, וגם בעת החדשה והחדשה מאוד [ראו בערך בויקיפדיה], והנה גם מיכאל הנדלזלץ מפרשן את קהלת בספרון 'קהלת על פי הנדלזלץ' (נהר ספרים, 2020). ואני חש כאן כבוד ואחריות, כי ראובן מירן המוציא לאור [נהר ספרים] טוען שאני הרוכש הראשון של חיבור המעניין שכתב הנדלזלץ.


יער אלונה - צלם בעז זלמנוביץ

הנדלזלץ, כך הוא מספר בהקדמה, כתב במשך שלוש וחצי שנים 947 קטעי פרוזה קצרים המייחסים ל-929 פרקי התנ"ך המסגרת 929 - תנך ביחד. מתוך למעלה 300,00 מילים שכתב הנדלזלץ במסע ההוא, הספרון מכיל את מעט המילים המתייחסות לפרקי מגילת קהלת, אבל מחזיק את המרובה. אבל הרי קהלת טען: "הֲבֵל הֲבָלִים אָמַר קֹהֶלֶת הֲבֵל הֲבָלִים הַכֹּל הָבֶל" (א', ב'). חיינו זה מסע אל חוסר התוכלת. בסופו של דבר 'המקרה' שעליו מדבר קהלת, הוא המוות כפי שמסביר ומרחיב הנדלזלץ, ולכן לשם מה? הכל הבל? לא? כל הפסימיות הזו למה לנו לעסוק בה, וגם מה הטעם לקרוא את קהלת בכלל ואת הנדלזלץ בפרט, "כִּי בְּרֹב חָכְמָה רָב-כָּעַס וְיוֹסִיף דַּעַת יוֹסִיף מַכְאוֹב" (א', ט"ו).


אהבה מתחת לכביש - צלם בעז זלמנוביץ

אבל הקריאה והלימוד יש אשר בהם כוח משל עצמם. עצם התבוננות כ"קהלת [ה]עומד מחוץ או מעל לזמן", כמבט בנהר החיים או נהר הזמן - "כָּל־הַנְּחָלִים הֹלְכִים אֶל־הַיָּם וְהַיָּם אֵינֶנּוּ מָלֵא אֶל־מְקוֹם שֶׁהַנְּחָלִים הֹלְכִים שָׁם הֵם שָׁבִים לָלָכֶת (א', ז'), אולי יש בה מן העצמה הפנימית של האדם. אבל היכולת להתבונן כרוכה בלימוד מתמיד והנה שוב המעגליות הזו, וגם "כִּי אֵין זִכְרוֹן לֶחָכָם עִם־הַכְּסִיל לְעוֹלָם בְּשֶׁכְּבָר הַיָּמִים הַבָּאִים הַכֹּל נִשְׁכָּח וְאֵיךְ יָמוּת הֶחָכָם עִם־הַכְּסִיל", האם בכלל עדיף להיות ולמות חכם מאשר כסיל. אולי. ובשביל זה נדרשת גם רוחב ועומק היריעה התרבותית והפרשנית שמציע לנו הנדלזלץ בספרון מרחיב הדעת. קהלת וגם הנדלזלץ אינם מקלים על הקורא, ומכריחים אותו לשוב ולקרוא את המשפטים והפסקאות, אבל בזה כל העניין. לא?


#ספר פרוש קהלת על פי הנדלזלץ. קצר, מחכים, מלמד ומעורר עניין. מומלץ ביותר.


תקראו, "חָכְמַת אָדָם תָּאִיר פָּנָיו" (ח', א') ותהיו נחמדים.


ויש גם שיר, התלבטתי באיזה גרסה לבחור, וג'ו הגדול נבחר.

166 צפיות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page