top of page
  • בעז זלמנוביץ

על נסיכים ופוליטיקאים


שער הספר 'שעה קלה עם מקיאוולי' מאת פול סטראאת'ן

מסתבר שיש סדרת ספרים של 'שעה קלה עם....'. ספרונים קצרים וקטנים המגישים תקציר של תולדות החיים של פילוסופים או של הוגים [זה אותו דבר?], השפעות על כתיבתם, וכמובן את תמצית של התמצית של הפילוסופיה. כפי שכותב משהו מהניו-יורק טיימס המצוטט על גב הספר: "הספרים האלה כתובים היטב, בהירים ומעודכנים, קלילים ושנונים כאחד...אני מוצא שקשה להניחם מהיד". במקרה מצאתי את 'שעה קלה עם מקיאוולי' (מודן, 2000 [תרגמה דפנה לוי]) שכתב פול סטראת'רן. לפני שנגיד כמה מילים על מקיאוולי [ובטוח צריך יותר] אולי מי זה סטראת'רן? האם חשוב שנדע מי כתב את הסדרה של 'שעה קלה עם ...' [Philosophers in 90 Minutes]? אולי, אבל ויקיפדיה מתמצתת בפחות מ-90 שניות את קורות חייו, אז אם זה מעניין אתכם כנסו ותקראו [עזרתי בקישור]. בכל מקרה צריך כישרון כתיבה וידע מקיף בשביל לשעשע עם קורות חייו של מקיאוולי.


שלג ברמה - צלם בעז זלמנוביץ

אחד הדברים המועילים בניקולו מקיאוולי, והספרון שלפנינו עוזר בכך, שקל וטוב להוציא את דבריו מהקשרם. ההקשר של מכלול הכתיבה, ומן ההקשר ההיסטורי של התקופה, ושל מקום חייו ופועלו. במיוחד הדבר אמור בחיבורו הנודע והמשפיע ביותר - 'הנסיך': "במעשיהם של כל בני האדם ובעיקר של הנסיכים - כי לגביהם אין שום ערכאה שבפניה נוכל לערער- מסתכלים בתוצאה הסופית". סטראת'רן מצליח, בכל זאת, להסביר מהיכן צמחה הפילוסופיה הלא סדורה והיותר מעשית של המקיאווליזם, וזאת דרך התבוננות תמציתית וצינית בקורות חייו של האיש, וכיצד נכתב 'הנסיך' כסיכום או יותר נכון ניסיון להסביר את התועלת שבכותב עצמו, לאחר שהסוס שעליו רכב מת או נרצח [בית בורג'ה].


אור בקצה המדרגות - צלם בעז זלמנוביץ

ההתבוננות באופי האדם - "כמה קל להשחית בני אדם" וגם "כי על בני האדם אפשר לומר זאת: הם כפויי טובה, הפכפכים, צבועים, תאבי בצע" והתבוננותו בגישתם של השואפים לשלוט - "בורג'ה ניחן באחת התכונות שמאפיינות אנשים גדולים: הוא אופורטוניסט ערמומי ויודע מתי לנצל את ההזדמנות העיקרית לתועלתו", הן מקור עוצמת המחשבה והכתיבה של מקיאוולי [יש עוד מלא ציטוטים שווה לכל מרצה מתחיל במדעי המדינה או למנטורים בצמיחה]. וסטראת'רן מצליח, לטעמי, להסביר את האיש ואת קצוות המחשבה שלו וכיצד צמחה.


#ספר או ספרון המתאר בקצרה ובבהירות את מקיאוולי וגישתו לפוליטיקה ולשליטים. למי שלא מצליח לצלוח את הנסיך ורוצה להישמע ידען בשיחות הסלון [יש עוד דבר כזה?] או המטבחון במשרד.


תקראו, זה שמקיאוולי טוען אחרת, זה לא אומר שלא תהיו נחמדים.


ויש גם שיר

112 צפיות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page