top of page
  • בעז זלמנוביץ

מסע ברכבת אל תוך הנפש פנימה


שער הספר 'מסע סנטימנטלי קצר' מאת איטאלו סבבו. מקור: אתר כרמל

שוב לקח אותי איטאלו סבבו למסע. כמו ב'הסיפור של הזקן הטוב והנערה היפה' שיצא בתשע נשמות (2018), גם ב'מסע סמנטינטלי קצר' (כרמל, 2009 [תרגם והוסיף אחרית דבר אריאל רטהאוז]), מדובר באיש זקן המחפש מזור ומרפא לנפשו. אולם בשונה מ'הסיפור של הזקן...' הנמשך כנראה לאורך מספר חודשים ויותר, ומתוחם ברובו למרחב ביתו של הזקן, וקצת לרחובותיה של טרייסטה שבה חי סבבו ובה קיבל סעד כתיבתי מג'יימס ג'ויס, הרי המסע הסנטימנטלי הוא קצר בזמן ונפרס לאורך המסילה ממילנו לטרייסטה.




בדרך למסע ברכבת בתחנת נבון בירושלים - צלם בעז זלמנוביץ

ואני, כידוע למי שעוקב אחרי ברשתות החברתיות, חובב מסעות ברכבת. אמנם המסע מחיפה לתל-אביב וגם בכיוון חזרה, איננו כמסע של מחצית היום והלילה ברכבת האיטית לרוחבו של צפון איטליה, אבל גם כך ג'קומו אגיוס [הוא הזקן שבמסע] איננו מתבונן בנוף החולף, ואיננו מתפעם מהרים, מהשדות והאגמים. אגיוס נוסע בנפשו, הוא עסוק ברגשותיו. המילה סנטימנטלי, כך כותב דן פגיס במלון לועזי עברי (עמיחי, 1982), מקורה בצרפתית (Sentimental) ופרושה (1) קשור בסנטימנטליזם בספרות; (2) רגשני; נוטה להתרגשות יתירה ול"השתפכות-נפש". כפי שכתב חיים לפיד בביקורת על הספר, אצל סבבו: "זקנה היא המצב שבו אתה זוכר ומהרהר וכותב במקום לחיות ובעיקר במקום לאהוב אשה שאינה אשתך." גם פרשנויותיו של אגיוס למחוות רגשיות, כדוגמת תנועת ידה של אשתו המניחה את ידה על חזה ביציאת הרכבת, מתגלות כביטויים מעשיים ביותר הפוכים ממה שציפה.


ממתינים למסע ברכבת בלי סנטימנטליות בתחנת השלום - צלם בעז זלמנוביץ

כמו בכל מסע ברכבת, הדמויות מתחלפות, נפגשות, יוצרות אינטראקציות עם אגיוס בדיבור, בדמיונו או בשילוב: "כך פאולוצ'י הקטן היה לחברו-לנסיעה למשך שעה ארוכה." סבבו מנצל את ארעיות המפגשים בשביל לאפשר לאגיוס לדמיין מי האנשים, מה הם מרגישים ומה יהיה עתידם: "אפשר שפאולוצ'י בורליני יהיה לאיש דגול או אולי לנבל מושחת או אפילו לאדם רגיל לחלוטין, כאדון אגיוס עצמו." דבר שאנו [לפחות אני] עושים כל הזמן, מנסים לנחש מי ניצב מולנו, מה הוא חושב, מה הוא סוחב על גבו ומעמיס על לבו. לא? לא מזמן שמעתי הרצאה, שבה אמר המתלהב שהרצה: "פרגנו לזולת, מה אתם יודעים על מה שעובר עליו". טוב, טוב נסחפתי הצידה, נחזור לסבבו ולמסע. הספר אמנם שלא הושלם על ידי סבבו, אבל הוא מייצג את כתיבתו הישירה והפשוטה המביטה אל האדם על כל חולשותיו, כאביו ומחשבותיו.


#ספר על מסע, על התבוננות באדם, על רגשות. סבבו שווה את המאמץ.


סבב כזה או אחר, תקראו ותהיו נחמדים.


ויש גם שיר, זה היה אמנם רק סבב, אבל השיר טוב בכל מקרה, כי צריך תקווה. לא?

64 צפיות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page