top of page
  • בעז זלמנוביץ

כנראה עד קץ הדורות


עטיפת ספרו של אהוד עילם - צה"ל מול הגרילה והטרור

אהוד עילם לקח על עצמו משימה ענקית - להשקיף במבט על על 70 שנות מאבק של מדינת ישראל או יותר ממוקד 70 שנות מאבק של צה"ל בגרילה ובטרור [לא בטוח שניתן להפריד בין צה"ל ושאר גורמי הביטחון, אבל זה המיקוד]. האם הוא הצליח לעשות זאת ב'צה"ל מול הגרילה והטרור - דפוסי פעולה מרכזיים של צה"ל ושל הגרילה והטרור במסגרת המאבק ביניהם, 2018-1948' (מערכות ומודן, 2019)? כן ולא. נתחיל ב'לא'?


עילם כותב בפסקת הסיום: "בסך הכול, מטרת מחקר זה הייתה לבחון דפוסי פעולה מרכזיים של צה"ל בלוחמה בגרילה ובטרור מאז הקמת המדינה." מבלי להתייחס ל'בסך הכל', הרי הספר אולי מצביע על כמה תחומים הקשורים ללוחמה וגם על כמה דפוסי פעולה [פרקי הספר: הפעלת הכוח; פשיטות, תקיפה באש מנגד והתקפות בררניות (שם ניטרלי לסיכולים/חיסולים); תשתיות; בניין ומוכנות הכוח; היחס ללוחמה סדורה; המחיר; חטיפה ולקיחה בשבי; שיתוף פעולה; והשוואה למדינות מערביות (=ארה"ב)], אבל הקריאה בו מזכירה יותר קריאה בכרטסת מקורות. הקריאה בפרקים מציפה בפרטים - תאריכים, מקומות, אירועים, מחשבות ודברים בשם אומרם - שלעתים נראה לוקטו אקראית וגם סודרו כך. בגלל שהפרקים לא נפתחים בהסבר על הצפוי בהם, והמחבר לא מוליך את הקורא דרך התיזה שלו במהלכם, והם גם לא מסוכמים, קשה לעקוב. רק בפרק הסיכום נעשה הניסיון לתכלל את הדברים, אבל לא בטוח שהקורא יגיע לשם, ואם כן למה היה צריך את הפרטים בפרקים שלא מקושרים? חבל שבחר בשיטה הזו.



קושי נוסף קשור למקורות. [כאן אני צריך גילוי נאות, בספר 1183 הערות שוליים (שזה 4.58527131783 הערות לעמוד) ועילם לא מציין שום דבר שכתבתי בתחום (למשל: הקמת יחידות מיוחדות בעימות המוגבל או היחידה הטקטית ללחימה בעימות המוגבל). אז קצת נפגעתי שכן או שהדברים שכתבו כתבים שונים בוואלה וכו' חשובים ממה שאני כתבתי או שמה שכתבתי לא טוב] עילם משתמש בהרבה מאוד מקורות, אך משתמש בעיקר במקורות גלויים [וזה, אני מניח, לא רק באשמתו משום שמקורות חשובים סגורים עדיין בארכיונים]. כך למשל אם היה יכול להציג סטטיסטיקות נרחבות של נתונים הקשורים בלחימה בגרילה ובטרור הדבר היה מציב את הספר במקום אחר. כך גם מחקר יותר מעמיק ויסודי בתכניות בניין הכוח ובתורות הלחימה כנגד הגרילה והטרור היה יכול לספר את הסיפור טוב יותר [אם כבר, אז עוד הערות קטנוניות: למה אין רשימת מקורות בסוף, למה אין אינדקס, וגם יש מספר רב מדי של שגיאות בעובדות].


בסדר, אז אחרי שגמרתי להיעלב ולהשמיץ ולהציג את הפן השלילי, אז למה כן? בעיקר בגלל הניסיון להקיף את הנושא החשוב. למרות הכל, עילם מצליח ליצור תמונה מקיפה [אם כי כאמור חלקית] ולהאיר תחומים הקשורים בלחימה של צה"ל בגרילה ובטרור [ופחות בכיוון ההפוך] ובכך להציב מסגרת ובסיס שיאפשרו כיוונים חשובים למחקרים בתחום שסובל מיעוט בכתיבה היסטורית פרספקטיבית.


#ספר על צה"ל נגד הגרילה והטרור. ניסיון נועז למבט כולל, שהצליח חלקית. בסיס אפשרי למחקרי המשך. לחובבי הסוגה [ואני מזכיר , אתם אולי לא מתעניין בגרילה ובטרור, אבל הם מתעניינים בכם ובכן].


תקראו ותהיו נחמדים. טוב?


ויש גם שיר.




102 צפיות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page