top of page
  • בעז זלמנוביץ

המפלצת מפיונגיאנג


שער 'היורש הדגול' מאת תאנה פיפילד

באופן אירוני אולי סמלי סיימתי לקרוא את 'היורש הדגול - ייעודו הנשגב והמושלם של החבר הגאון קים ג'ונג-און' של אנה פיפילד (כתר, 2020 [תרגום ברוריה בן-ברוך]) ביום שבו צבא צפון קוריאה פוצץ את משרד התיאום בין שתי הקוריאות בעקבות מתיחות נוספת בין שתי המדינות. זו נובעת כך טוענים בתקשורת בעקבות הפרחת בלונים נושאים מסרים נגד המשטר הדיקטטורי השולט בצפון קוריאה כבר עשרות שנים. לכן, למרות שספרה של פיפילד, עיתונאית ניו-זילנדית הכותבת ב'וושינגטון פוסט' ומסקרת כבר שנים את יפן וקוריאה, וביקרה פעמים רבות בצפון קוריאה (להלן: צפ"ק), מסתיים באופטימיות זעירה מאוד, הרי הפיצוץ מעיד על תקווה מועטה לשלום בין שתי המדינות. ועוד יותר על המשך האפלה תרתי משמע הצפויה לתושבי צפון קוריאה. גורל המשטר בצפ"ק והאזור תלוי בשלישי בשושלת הרודנים - קים ג'ונג און (להלן: קג"א).


שרידי הפאר בסוסיתא - צלם בעז זלמנוביץ

למרות שדמותו זכתה להגחכה ולממים רבים, לא מדובר בשליט מטורף, ילדותי וקפריזי. טוב, אולי קפריזי כטיבם ושיטתם של רודנים, אבל יסודי, שיטתי ורואה לרחוק. פיפילד עשתה תחקיר יסודי וחובק עולם על מנת לנתח את דמותו המסתורית והמוסתרת היטב. ההסתרה כוללת ניקוי יסודי של כל חפץ בהם נגעו קג"א ובני משפחתו בביקוריו מחוץ לצפ"ק להסרת שרידי דנ"א מהם. כמובן שקשה לכתוב על דמות שכזו השולטת במדינה סגורה ומבודדת, בה כל זר נצפה ומלווה, אבל פיפילד רדפה אחרי כל מי שעבר ליד קג"א. כאלה שנמלטו מצפ"ק ומתגוררים בדפ"ק (שהיא דרום קוריאה) או ברחבי העולם, או אחרים שלמדו עם קג"א בשוויץ, וגם כאלה שבאו אתו במגע כדוגמת דניס רודמן שחקן הכדורסל "הצבעוני" או השף היפני שבישל לקג"א בצעירותו. כמוכן מומחים לצפ"ק בפרט ולמשטרים רודניים ורצחניים בכלל. פיפילד גם מתארת את החיים במדינה המפחידה והמפוחדת הזו, אשר רבים מתושביה סבלו וסובלים מרעב ותת-תזונה, וכמובן חיים בפחד מתמיד מהלשנות ומעונשים, ומכליאה במחנות ריכוז ועונשין.


האח הגדול צופה - צלם בעז זלמנוביץ

גם במדינה שבה בני משפחת קים הועלו לדרגת אל באמצעות שטיפת מוח מתמשכת ודיכוי התנגדות רצחני, נדרש היורש לקבע את מקומו באליטה השולטת ולרכוש את אמונה ואת תמיכה של זו. ואכן יורש שושלת המלוכה הקומוניסטית היחידה בעולם נוקט בכל השיטות הנדרשות. החל מרצח אחיו למחצה באמצעות תערובת של חומרים כימיים רעילים באופן פומבי בשדה תעופה, חיסול דודו, וירי בגנרל שנרדם. בהקשר זה האימה התמידית מצטרפת להטבות הניתנות לאליטה המקורבת הנהנת מחיי הנהנתנות והפזרנות של משפחת קים. אבל ברמה המדינתית, ביסס קג"א את אסטרטגיית הישרדותו על שני עמודים - נשק גרעין, ופיתוח כלכלי. יצירת נשק גרעיני וטילים הפכו את צפ"ק לשחקן שלא ניתן להתעלם ממנו [ובכך לא חזר על הטעות של קדאפי שוויתר על הניסיון לגרעין]. בתחום הכלכלי קשה לדעת את המצב האמתי לאשורו של צפ"ק הנתונה לעיצומים קשים, ומתבוססת בשחיתות ובשקרים שמשטרים מסוג זה יודעים ליצר. פיפילד מתארת כל זאת בבהירות ובכתיבה שוטפת ומעניינת. גם אם זה לא ניתוח מדעי או מזכר של ה-CIA, הרי ניתוחיה בטח טובים כמוהם או אף יותר מהם.


#ספר על דמות מרתקת ומפחידה השולטת ביד רמה ואכזרית במדינה מסוגרת, ואיננה טיפשה אלא מתוחכמת מאוד וחושבת לטווח הרחוק על הישרדותה. ספר מרתק ומטריד. מומלץ.


תקראו ותהיו נחמדים אחרת יבוא קג"א ויטפל בכם.


ויש גם שיר

והכל רק משחק של דמעות

אני עף למקום אחר



93 צפיות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page