top of page
  • בעז זלמנוביץ

האם יש תקווה?


שער 'המגפה הסמוקה' של ג'ק לונדון

סבא יושב עם נכדיו מסביב למדורה על שפת הים. הזרדים מתפצחים, מזון נצלה, והסב מספר לנכדים סיפור. פסטורליה, חמימות, אחווה משפחתית. עכשיו המצלמה בפיד-אאוט, עולה מעלה מעלה ומסביב חשיכה מוחלטת, כל הערים חרבות, צמחיית בר שולטת וחיות בר משוטטות. השנה היא 2073 ושרידי התרבות האנושית נאבקים על קיומם השברירי לאחר שמגפה המיתה את מרביתה 60 שנים קודם לכן:


"הדרך נמתחה לאורך סוללת עפר שהיתה פעם של מסילת ברזל. אבל אף רכבת לא דהרה כאן זה שנים רבות. משני הצדדים התפשט יער על מדרון הרכס והגיע לפסגתו בגל ירוק של עצים ושיחים. השביל היה צר כמו גוף אדם ולא היה אלא נתיב של חיות בר. פיסות ברזל חלוד שבצבצו מדי פעם מבעד לטחב היער העידו כי פס הרכבת והאדנים עדיין נותרו שם".


מסכות - צלם בעז זלמנוביץ

'המגפה הסמוקה' נכתבה על ידי ג'ק לונדון ב-1912 וראתה אור ב'נהר ספרים' ב-2017 בתרגומה של ניצה פלד. גיבורה כאמור, הוא זקן אחד השבטים או אחת מקהילות השורדים, לשעבר פרופסור לספרות אנגלית, ג'יימס הווארד סמית'. רגע לפני מותו בגיל מופלג, הוא מנסה להעביר את מורשת הציוויליזציה לצעירי השבט. בתיאורו את התגלגלות המגפה הסמוקה – קדחת דימומית שקטלה מאה אחוז מהנדבקים והשמידה את התרבות אנושית. הזקן מתאר את תחילתה ואת חוסר האמונה שהיא מתרחשת ותגיע גם 'אלינו', ולאחר מכן את התגובות השונות של בני האדם - פחד, בהלה, הידרדרות מוסרית הנובעת מהתחושה שאין מחר, וגם גילוי אנושיות, אהבה והקרבה. לאחר ששקע שטפון המגפה, מתאר הסב את הבדידות ואת החיפוש אחרי ניצולים נוספים ואת הקמת השבטים. שבהם סדרי העולם הישן והחרב אינם רלוונטיים עוד ואולי הפוך. לונדון גם מצביע על גלגל החורבן של האנושות: יש עוד המצאה קטנה שבני האדם יגלו בהכרח מחדש. היא נקראת אבק שריפה". כפי שמנבאים רבים כדוגמת מילר ב'הימנון ללייבוביץ' הנפלא.


טיפה - צלם בעז זלמנוביץ

עבור לונדון שרבים מספריו עוסקים בהישרדות האדם והטבע [לדוגמה 'להבעיר מדורה (פעמיים)'], המגפה הסמוקה היא ניסיון נוסף להזהיר מפני התנשאותה והתנוונותה של החברה המערבית והתרחקותה מהטבע והפגיעה הקשה ואולי האנושה בו. הפגיעה הקשה, מעבר להשמדת מרבית האנושות כמובן, היא הפגיעה בהשכלה. כפי שמציינת המתרגמת באחרית הדבר החשובה: "רק מפני הבורות הנבערות מדעת והאמונות הטפלות חש הסב צורך להזהיר את נכדיו בתקווה שיעבירו את המסר לדורות הבאים. ההשכלה הייתה ונשארה המפתח לחירות האדם. מי שמבקש לשלוט באנשים שואף לשמר בורותם". בקריאת 'המגפה הסמוקה' ניתן לראות כאחד המקורות לספרות האפוקליפטית של המאה האחרונה המתארת את ניסיונות ההישרדות במהלכה וגם את קורות בני האדם לאחריה. למשל 'הדרך' של מקארתי, וסרטי 'מקס הזועם' רק בלי כלי הרכב. כפי שכותב רמי שלהבת במאמר מרתק 'המגפות של הדמיון' המפרט את המגפות בספרות: "נראה כי כל עוד המין האנושי ימשיך להתקיים, ימשיכו  ללוות אותנו נגיפים, חיידקים, טפילים, פריונים ושאר מחוללי המחלות. וכמו תמיד, סופרים ויוצרים אחרים יידעו להשתמש במחלות האלה כדי לספר עלינו, בני האדם".


#ספר על אדם, טבע, הישרדות, מגפה והשכלה. לונדון במיומנות רבה מתאר את קץ הימים ואולי את תחילתם. מומלץ ביותר. תקנו מההוצאות העצמאיות.


לפחות היו ממנים שר הקריאה והנחמדות, אבל אנחנו לא צריכים אותם, אנחנו עושים זאת בעצמנו.


ויש גם שיר

And here you are, away from us all

And all you've got is champagne and tea for two

And so it goes on with the show

And all I hope, hope all your dreams will come true



103 צפיות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page