top of page
  • בעז זלמנוביץ

גן עדן או גיהנום? תלוי את מי שואלים.


שער 'עדן' של סטניסלב לם (מסדה )1980

כבר סיפרתי [בעיקר לעצמי] שמצאתי באחת מספריות הרכבת כמה ספרים של הסופר הפולני - סטניסלב לם, שהוא מהטובים לדעתי [הלא מחייבת] בסוגת המדע הבדיוני. זה, אגב, ויכוח של טעם וריח. לם עצמו, כך קראתי, נטה להשמיץ את סופרי המדע הבדיוני המערביים, למרות שיש הטוענים שחלק מספריו הם אלגוריות כנגד המשטר הקומוניסטי וכנגד ברית המועצות. זה חשוב? אולי למדורי הרכילות של מוספי הספרות והתרבות. חלק מהדיונים הללו נמשכים באתר הרשמי של לם, שאמנם נפטר ב-2006, אבל נראה שכמו הישויות ב'סולאריס' לא ניתן להיפטר ממנו כל עוד אנחנו חושבים עליו וקוראים מספריו.


לעניינינו, כמו בסיירת החלל "נצחון" שקראתי לפני שבועות ספורים, גם ב'עדן' (מסדה, 1980 [תרגם אורי אורלב]) צוות חללית אנושית מגיע לכוכב זר ונפגש עם חוצנים או ילידי המקום. בעקבות התרסקות שנובעת כתוצאה מטעות בחישובים על כוכב 'עדן', צוות החללית, שאין נוקבים בשמם אלא בתפקידיהם [כמעט ולא]: המהנדס, הפיזיקאי, הכימאי, הקברנטיקאי, הרופא, וראשם המכונה המתאם - הקואורדינטור. זהו עוד מאפיין של חלק מגיבורי ספריו של לם [שקשה מאוד לפענחם] - חבורה של מדענים, בעלי מקצוע בעלי אתיקה ומוסר אנושיים. לאחר התאוששות, הם מנסים לשקם את החללית ולחלץ עצמם ובמקביל יוצאים לסייר בכוכב, אשר נדמה בתחילה שנטוש אך נוח למחייה. אולם, בדומה לספרים נוספים של לם, האדם או החבורה נתקלת בישויות מקומיות ומוזרות.


חלון ראווה בוינה 2019 - צילום בעז זלמנוביץ

מרכז העלילה הוא הניסיון לתקשר עם האחר או האחרים [יש כאן תיאור מרתק של קשיי תרגום ותיווך מכונה], ובעיקר לנסות להבין את תרבותם וסיבות התופעות שנצפות בעין אנושית, ונדמה שאין להן פשר אנושי. לם מוליך את הקורא, דרך ההרפתקאות והדמיונות, לדיון באתיקה של התייחסות אל תרבויות ועמים שונים, ובשאלות האם ניתן להתערב, האם זה יועיל והאם זה מוסרי?


" - אם היינו מבינים קצת יותר טוב את מה שמתרחש כאן באמת...- אמר הכימאי. המהנדס הניע בראשו לשלילה.

- ואז יתברר ללא ספק שכל אחד מן הצדדים יש לו את הצדק שלו.

- ומה בכך אם לרוצחים יש "הצדקה משלהם"? - זרק הכימאי - ההצדקה שלהם לא מעניינת אותנו, אלא ההצלה [...]

- זה לא כל כך פשוט - התערב הקואורדינטור בוויכוח - כל מה שמרחש כאן זהו שלב אחד מתוך תהליך היסטורי ממושך. הדחף לעזור נובע מן ההכרה שהחברה מתחלקת ל"טובים" ול"רעים"."


#ספר מסע בחלל ומפגש בין שונים, הרפתקאות, יצורים אחרים, ורצונות מנוגדים. לם יודע לכתוב ו'עדן' הוא אחד הטובים. מומלץ לחובבי הסוגה, אבל גם למי שמתעניין במגע בין שונים שנמצאים במרחק לא רב אחד מהשני.


תקראו ותהיו נחמדים בכל מצב.


ויש גם שיר


111 צפיות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page