top of page
  • בעז זלמנוביץ

בארץ הפוזיטרונים חיים להם ביחד רובוט ובן אנוש


שער 'בארץ הרובוטים' של אסימוב

כזכור לשני עוקבי הנאמנים, חיבתי הישנה לספרי מדע בדיוני התעוררה בשנתיים האחרונות, או אלי קצת קודם. לכן החלטתי לפנות זמן גם לקריאה בסוגה זו על גווניה השונים והמשונים, כגון סייברפאנק, פנטסיות עתידניות ופחות חדשניות, מדע בדיוני אפרופוטוריסטי, וסופרות מדע בדיוני. לגבי האחרונות, סיכמתי עם עצמי שכאשר נקנה ספר מדע בדיוני יהיה זה של כותבת, אבל לא התחייבתי שכך יהיה כאשר נמצא ספר מדע בדיוני. לכן, אינני רואה עצמי כאדם שמפר הבטחות [טוב, לפחות בעניין זה], במיוחד כאשר אסימוב משומש קפץ באחת מספריות הרכבת. מדובר על אחת הקלסיקות הרובוטיות של אסימוב - 'בארץ הרובוטים' (מסדה, 1975 [תרגם יואב הלוי]). זהו קובץ סיפורים שנכתבו במהלך שנות ה-40 וראשית ה-50 של המאה הקודמת.


סדר וארגון 1 - צלם בעז זלמנוביץ

'בארץ הרובוטים' מחולק לשלושה שערים העוסקים בעניינים המרכזיים של תחום הרובוטיקה, אליבא דאסימוב. הראשון, הופעתם של הרובוטים, ובו שני סיפורים, עוסק בתקופת הופעת הרובוטים הפוזיטרונים בעלי הבינה המלאכותית או בניסיונות הראשונים להפעלתם והתוצאה של המפגש שלהם עם בני האדם ועם חוצנים. הוא כולל שני סיפורים: הראשון, 'רובוט אל-76 תעה בדרכו', דן בהופעה במקום לא נכון של רובוט שנעלם ממפעלי 'תאגיד הרובוטים והאנשים המכניים של ארצות הברית' ותוצאות המפגש עם בני אדם, ואילו השני הוא מפגש עם חוצנים של שלושה רובוטים מסדרת זז בכוכב יופיטר - 'נצחון שלא בכוונה' - מדוע נכנעים יופיטראים לרובוטים ומסכימים להסכם שלום עם בני האדם?


סדר וארגון 2 - צלם בעז זלמנוביץ

החלק השני עוסק ברעיון המפחיד של פניית הרובוטים כנגד יוצריהם בני האדם, והחוקים שנועדו למנוע את הסכנה. הסיפור הראשון במדור זה עוסק ברובוט שעובר על 'החוק הראשון'. על מנת שלא להפחיד, אסימוב מספר אותו כסיפור בר או פאב. 'הבה נתכנס' הוא סיפור מלחמה קרה, הדן בהפעלת אנדרואידים כנשק כנגד ארה"ב. סוגיות אלה רלוונטיות יותר ויותר, אם בתצורות שונות, אבל הפחד מבינה מלאכותית כללית נשקף מהן, גם אם הוא לא מכונה כך. סוזן קאלבין היא הגיבורה של החלק השלישי. הרובופסיכולוגית או פסיכולוגית הרובוטים היא דמות מפתח בעולם הרובוטים ובעלת כוח בתאגיד. 'שביעות הרצון מובטחת' הוא הסיפור החזק, לטעמי, בקובץ. הוא דן בניסוי חברתי, במבט שנות החמישים שהיה נדחה לחלוטין בימינו, על הסתגלות אישה מהשורה לאנדרואיד כמשרת. זה ניסוי המפותח על ידי קאלבין ותוצאותיו מזכירות במקצת את הסרט 'היא'. 'סיכון' דן ביכולת לסמוך על מכונות במצבים מורכבים ביותר; ואילו ב'לני' שיבוש בתכנות רובוט חדש הופך את מוחו למוח תינוק, וקאלבין מנצלת זאת לניסוי נוסף. הסיפור האחרון הוא 'המגיה' והוא דן בחשש המוצדק של חוקרים ואנשי אקדמיה שבינה מלאכותית תחליף אותם ואתנו.


#ספר של גאון, הבוחן סוגיות של רובוטיקה ובינה מלאכותית בצורה מדויקת וספרותית. משהו צריך המלצה על אסימוב?


תקראו, לא צריך רובופסיכולוגיה בשביל להיות נחמדים.


ויש גם שיר, אולי לא קשור, אבל במצב רוח מתאים

53 צפיות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page