top of page
  • בעז זלמנוביץ

אלוהים נצור את מרקס (באנגלית זה נשמע יותר טוב)


עטיפת 'קיר החלומות' של גרהם דנסטן מרטין

ספר מדע בדיוני שכתב פילולוג חייב להיות מעניין. לא? אבל מה זה פילולוג, לכל הרוחות והשדים? או למי זה אכפת, אם קוראים ספר שכתב? שהרי פילולוגיה זה חקר טקסטים והשוואתם לצרכים ביזאריים בדרך כלל, שרק עוד חוקר אקדמאי אחד ביקום מתעניין בהם. בכל מקרה גרהם דנסטן מרטין הוא פילולוג בריטי [סקוטי], והנה כפי שכתבה מריה רוסה מנוקל (מתוך אביהו זכאי, אריך אוארבך ומשבר הפילולוגיה הגרמנית: גלות ומאבק בעידן של עריצות וברבריות נאצית, עמוד: 5) "הפילולוגיה עצמה, הענף של חקר הספרות המטפח יותר מכול ריחוק מאידאולוגיה ועוסק בפרטים שהם נחלתם של קומץ יודעי ח"ן בלבד, יכולה דווקא להיות - וצריך לציין זאת שוב ושוב - פעילות פוליטית אותנטית", הוא כתב מד"ב פוליטי ודיסטופי לחלוטין - 'קיר החלומות' [עם עובד, 1989 [תרגם מיכאל תמרי].

עטיפת הגרסה האנגלית

תמצית הספר כפי שכתוב מאחור [ואני חוסך לעצמי]: בריטניה במאה ה-22 היא מדינה אורווליינית לכל דבר, והמשטר הקומוניסטי נשען על מנגנון כפיה מחריד. העלית חוגגת ומתהוללת ואילו האזרחים חיים בדוחק, בתנאים משפילים, ללא חירויות הפרט. קלגסים הששים להרוג שומרים על השקט ברחובות ו"מנהיגנו האהוב" מוצא שיטה חדשה לקידום השוויון ויצירתו של עולם מושלם: הוא נוטל מהאנשים את חלומותיהם ואת הזכות לחלום. הסיוט נהפך למציאות, פשוטו כמשמעו, כאשר אובדת האבחנה בין העולם בחלום ובין המציאות." הספר נע בין 2116-2117 ל-2007, בין חלומות למציאות, ומתאר את חייהם של ג'ון/איוון וסו הנעים בין שתי המאות, הנאבקים בשלטון המדכא במאה ה-22, והמשפיעים על העתיד במאה ה-21.



צילום בעז זלמנוביץ - אשת לוט של הפסל מרים שיובץ

האם ניתן להשפיע על העתיד ומה משפיע? הספר שיצא, באופן אירוני, כשנתיים לפני התמוטטות ברה"מ, כביכול מחטיא את הנבואה המדע בדיונית, או את הנבואה הדיסטופית על שלטון כפייתי, שבאותה עת הבולט שבהם היה השלטון הקומוניסטי. בניגוד לציטוט של לב טרוצקי [ויש הרבה ציטוטים שכאלה בספר]: "אשר לנו, מעולם לא עסקנו בקשקוש הקנטיאני-כוהני והצמחוני-קוויירי על אודות "קדושתם של חיי האדם", אין טעם להתקשקש בנכונות הסיפור אלא בנכונות המחשבה שמאחוריו, אלא דווקא להתבונן בתיאורים של האדם ושל היחסים בין בני האדם במצבי לחץ ואימה. מרטין כותב בהומור בריטי שלעתים איננו דק בכלל, ציניות ואהבה לנופי סקוטלנד.


#ספר מדע בדיוני, דיסטופי על העתיד שהיה יכול להיות לנו ואולי יהיה, על הניסיונות למנוע חלומות ומחשבות ועל ניצחון או הפסד האדם הפשוט. מומלץ לא רק לפילולוגים ולחובבי הסוגה, אולי גם לקהל היותר רחב.


תקראו ותהיו נחמדים, אחרת יבוא טרוצקי וייקח אתכם.


ויש גם שיר על אש וגשם [רק שיבוא כבר]


37 צפיות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page