top of page
  • בעז זלמנוביץ

איזה ספר אכלת הבוקר?


כריכת ספרו של ולדימיר סורוקין - 'מנרגה'

ספר שמתחיל כך: "ערב: שיפודי חדקן על אידיוט. רומן שלם, במשקל ממוצע מדרגה שנייה, 720 גרם, 509 עמודים, נייר אחיד, כריכת בד — כותנה. הספיק בהחלט לשמונה שיפודים." חייב להיות טעים... סליחה, חייב להיות מעניין. לטעמי וגם לדעתי ולדימיר סורוקין ב'מָנָרָגָה' [לוקוס, 2019 (תרגמה מרוסית פולינה ברוקמן) הוא ספר מעניין. בעולם שלאחר מלחמת עולם קטנה או גדולה נוספת, שבה הדפו בקושי הנוצרים את מתקפת המוסלמים באירופה, לא מדפיסים יותר ספרים. הללו הופכים לנדירים ומוחזקים במוזיאונים או על ידי אספנים חוקיים ובלתי חוקים. בעקבות כך, כמו תמיד כשיש משהו נדיר והסחר בו הוא בלתי חוקי, נעשים הספרים מצרך מבוקש כחומר בעירה לבישול ולצלייה של מזון גורמה - book'n'grill.


תחת של סוסתו של פילדמרשל בוינה - צלם בעז זלמנוביץ

הסיפור מסופר מפיו של גזה, טבח מומחה בתחום הצלייה על גבי ספרים. עולם ה-book'n'grill מנוהל מתחת לפני החוק על ידי גילדת 'המטבח', הקובעת את חוקי המשחק, את חלוקת הגזרות של הטבחים והספרים שיעשו בהם שימוש ואוכפת בכוח את הנחיותיה. גזה שלנו משוטט לו בעולם מלווה ומונחה על ידי ג'וקים - פרעושים - סינתטיים אנדרואידים בעלי בינה מלאכותית, שחלקם מושתלים בגופו וחלקם מסתובבים בשערותיו. בתחילה מתוארות אפיזודות צלייה שונות ודרכי התנועה והתקשורת והמשלוח, עד שהעלילה מקבלת תפנית ואנשי הגילדה נקראים לאסיפה שלא מן המניין בעקבות איום - משהו החל לייצר ספרים באופן המוני ומתכוון להציף את השוק, ועל גזה מוטלת שליחות להצלת המקצוע.


מרק שלא הוכן באש ספרים בוינה - צלם בעז זלמנוביץ

סורוקין הוא כותב רוסי עכשיו, שכתיבתו היא חדה, צינית ובעלת אופק אינטלקטואלי רחב. הידע העמוק שלו בספרות הקלסית והעכשווית מודגם בהתאמת הספרים והרקע שלהם לבישול [לגבי הטעם אני לא יכול להעיד]. האם יש כאן אמירה לגבי התרבות המודרנית ומקומה של הקריאה בה? אינני יודע. שוב פעם לצערי אני חסר את הרקע בספרות הרוסית הקלסית, ובתרבות הרוסית בכלל. האם מנרגה גם מרמז על פרנהייט 451? האם לא צריך משטר טוטליטרי בשביל לחיות בעולם מסוכן, מוכתב ומוגבל תרבותית ואינטלקטואלית? יכול להיות [מחכה לציוץ הבא של טראמפ]. האם צריך להיות בקיא בנבכי הספרות העולמית והרוסית על מנת להנות מהספר? לא. מניח שזה היה עוזר להגביר את אש הצלייה ולדייק אותה, אבל לא חייבים.


#ספר על ספרות, על אנשים ועל אוכל. תנסו לאתגר את עצמכם באיזה סורוקין. מומלץ ביותר. אני כבר הזמנתי ספר נוסף שלו. [לוקוס היא עוד הוצאה קטנה ועצמאית שמומלץ לכם לעקוב אחריה]


תקראו, תאכלו ותהיו נחמדים


ויש גם שיר. לא יודע האם הם מתכתבים, אבל תמיד טוב לשמוע את ויסוצקי שר [יש גם תרגום לעברית]

58 צפיות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page