top of page
  • בעז זלמנוביץ

לכולם יש מה להגיד לכוכבי ולאייזנקוט, אז גם לי יש


היום מחליף אביב כוכבי את גדי אייזנקוט בתפקיד שהוא בין החשובים והמשפיעים על חיינו. ולכולם יש מה להגיד לרב-אלוף כוכבי ומציעים לו עצות ומסבירים לו במה להתמקד ואיך לעשות זאת נכון [למשל]. כי הרי הוא לא התכונן לתפקיד 35 שנים, מתוכם יותר מעשור בדרג המטכ"לי [כולל ראש חטיבת המבצעים] והרי הוא לא חשוף לחומרי אמ"ן, מוסד, שב"כ והשד יודע עוד מי ומה, ואין לו מגע והוא לא מתייעץ עם כאלה שהקדישו את חייהם ללמוד את הבעיות והאויבים והאתגרים. לא. לכן גם לי יש מה לומר לו - בהצלחה.

וגם לרמטכ"ל היוצא לכולם יש מה להגיד, ולסכם את פועלו, ולהציע ניתוח עומק ורוחב למה שעשה ולמה שלא. כאילו שאין משמעות ופרספקטיבה לזמן, לתהליכים וכמובן לנקודת המבט של הכותב. הרי יש כאלה שיגידו שהיה מהמוצלחים ויש כאלה שיצטטו את שרת התרבות בעניין הקדנציה שלה. לכן גם לי יש מה לומר לו - תודה.

אבל, אם כבר, אז פטור בלא כלום אי אפשר. ואני מה אני מה אני יכול - להציע להתבונן במוסד 'רמטכ"ל באמצעות ספר [שכבר המלצתי עליו בעבר ואני מביא את הדברים שוב].


המוסד [במובן האסימובי] 'הרמטכ"ל' הוא גורם מרכזי במדינת ישראל. לרמטכ"ל הישראלי-הצה"לי יש עוצמה שאין כמעט לשום רמטכ"ל במדינה דמוקרטית [שאני מקווה שאנחנו עדיין כאלה]. שכזה 'הרמטכ"ל' ספרו של מאיר פינקל (מודן ומערכות, 2018) הוא חשוב ביותר. [גילוי נאות אני מכיר את פינקל שנים רבות משרות מקביל בצה"ל, וכמובן ספר שמצטט מאמרים שלך הוא תמיד טוב. לא?] מה שמייחד את המחקר הוא שהוא מנסה, למרות לא מעט קשיים מתודולוגיים, להשוואות בין רמטכ"לים שונים בשישה היבטים שונים באופן שבו פועל מפקד הצבא. פינקל מנסה לבחון למשל את האופן שבו זיהו רמטכ"לים שונים את השינוי במציאות האסטרטגית. למשל שומרון בפרוץ האינתיפדה [שאז לא ידענו שהיא הראשונה] או גנץ בשינוי שהתחולל ברמת הגולן. פינקל מנסה, ושוב זה לא פשוט, להאיר ולהבהיר תפקודים שונים של הרמטכ"ל. הספר מבוסס על מקורות גלויים כזכרונות [פינקל מודע לבעיתיות] ומקורות מחקריים [רבים של שמעון גולן החוקר את המטכ"ל ומלחמותיו] ומקורות ראשוניים שאינם נגישים לקהל. הספר, הגם שאיננו חף מבעיות, כגון ריבוי ואריכות הציטוטים; או מסקנות שונות שניתן להתווכח על ביסוסן, הוא סקירה חשובה ובחינה השוואתית עוד יותר חשובה של הדברים שעושה ההוא שאנחנו צריכים לסמוך עליו בשעות קשות. #ספר על 'הרמטכ"ל' המוסד והאנשים בראייה השוואתית וביקורתית. מומלץ למי שמתעניין בתחום או רוצה להבין מה הם עושים כדי לשמור עליהן. בכל מקרה הרמטכ"ל מצווה עליכם לקרוא ולהיות נחמדים.

[אגב ביום חמישי הקרוב 17/1 (2019) ב-16:00 יתקיים כנס שיעסוק ב'רמטכ"ל' באפעל וידברו בו שמעון גולן, שגיא טורגן ומאיר פינקל. מניח שיהיה מעניין].

תמונת הרמטכ"לים - פלאש 90


471 צפיות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page