top of page
  • בעז זלמנוביץ

שר ההגנה, מאטיס, התפטר, וגם לי יש מה להגיד



טוב, אז בענייני הממשל בארה"ב אני לא מבין גדול, אבל נראה שהתפטרות של שר ההגנה, גנרל ג'יימס מאטיס (James Norman Mattis), היא עזיבתו של המבוגר האחראי האחרון בממשלו של טראמפ, על רקע ההחלטה האסטרטגית להסגת כוחות ארה"ב מסוריה. כפי שכתב מאטיס במכתב ההתפטרות שלו:

“My views on treating allies with respect and also being clear-eyed about both malign actors and strategic competitors are strongly held and informed by over four decades’ immersion in these issues,”

על זה אין לי מה להגיד [אם כי בדרך כלל יותר קל להתבטא בנושאים שאנחנו לא מבינים בהם. לא?]. אבל שר ההגנה מאטיס הוא איש מרתק, ולפחות בשני עניינים הקשורים בו, מומלץ לתת מבט נוסף: לימוד ההיסטוריה בהקשרי לחימה והדגשת הלוחמים בחוד.

כאיש שתפיסת עולמו שה'היסטוריה היא פרולוג', ויש ללמוד ממנה הרבה, הסביר מאטיס לדוגמה, למה הגישה של מבצעים מוכווני תוצא (Effects Based Operatins) היא כישלון תפיסתי. זאת משום היותה, גם, מנותקת הקשר והבנה היסטורית. הבנה זו נובעת מלימוד מתמיד של ענייני ביטחון וצבא, ובאמצעות קריאה מתמדת של ספרות העוסקת בנושאים אלה. יש הטוענים שמה שיש בביתו זה מיטת שדה וספריה של למעלה מ-7000 ספרים. בכל מקרה, הכלי החשוב, או השטח החשוב ביותר בשדה הקרב, לפי מאטיס, הוא זה הנמצא בין האוזניים. כפי שאמר בנאום ב-2003, אם לא נלמד נחטא לאנשינו:

For all the ‘4th Generation of War’ intellectuals running around today saying that the nature of war has fundamentally changed, the tactics are wholly new, etc., I must respectfully say, ‘Not really’: Alexander the Great would not be in the least bit perplexed by the enemy that we face right now in Iraq, and our leaders going into this fight do their troops a disservice by not studying — studying, vice just readingthe men who have gone before us. We have been fighting on this planet for 5,000 years and we should take advantage of their experience. ‘Winging it’ and filling body bags as we sort out what works reminds us of the moral dictates and the cost of incompetence in our profession.


העניין השני, הוא הקמת כוח המשימה להגברת הקטלניות בקרב/בקו במגע - Close Combat Lethality Task Force. גוף שהוקם ופועל באופן ישיר תחת מאטיס ושמטרתו להתמקד בלוחמי החוד - 4% שסובלים 90% מהנפגעים [לפחות בארה"ב מאז מלחמת העולם השנייה]. עניין זה מחזיר אתנו לדיון אודות הכוח החשוב ביותר בשדה הקרב - כיתת החי"ר שבה מתמקד כוח המשימה. לפחות באופן ההצהרתי, לא הייתה כוונת הכוח להתמקד בטכנולוגיה [לפחות לא במו"פ], אלא להתייחס באופן כולל לשיפור קטלניות, שרידות, יכולת ההתאוששות ומוכנות. זאת בהקשרי הכשרה, אימונים, פיתוח כוח, השימוש בו [אל תבזבזו את זמנם באבטחת מחנה], וכמובן טכנולוגיה זמינה.

זה היה הניסיון שני של מאטיס ליצור כוח משימה עבור לוחמי החוד. הקודם היה בהיות מאטיס מפקד 'פיקוד הכוחות המשותפים' [JFCOM] שנסגר ויחד אתו התכנית. כוח משימה שכזה חייב גב איתן כדוגמת שר ההגנה, שכן הוא חותר כנגד הארגונים הקיימים [הזרועות] וכנגד הביורוקרטיה של הפנטגון. אני מאוד אתפלא אם הוא ישרוד לאחר עזיבת מאטיס. ולכן מה שנשאר זאת אמרתו:

Be polite, be professional, but have a plan to kill everyone you meet

מקור התמונות: ויקיפדיה

166 צפיות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page