top of page
  • בעז זלמנוביץ

מה בכלל אני מבין בציור מודרני?



כשהיא נכנסת למיטה, אני אומר לה: "סיימתי לקרוא את 'תולדות הציור המודרני". "אז מה אתה מבין עכשיו באמנות מודרנית?", היא שואלת. "האמת", אני עונה, "לא הרבה, אבל בואי תראי איזה ציורים נהדרים יש בו". אולי לא ממשפטי הפיתוי הטובים שיש...

כששבנו משטוקהולם לפני כחודשיים, בהשפעת הביקור הממושך במוזיאון האמנות המודרנית ומתוך רצון להבין עוד טיפה, קניתי את ספרו של הרברט ריד - 'תולדות הציור המודרני (מסדה, 1967 (תרגם יוסף לוי)].


ריד היסטוריון אמנות, משורר, פילוסוף, מבקר ספרות ועוד נודע בגישתו לחינוך לאמנות לוקח את הקורא למסע היסטורי בתולדות הרעיונות, המחשבות, האנשים, הקבוצות והתנועות שהניעו את הציור המודרני ואת האמנויות המשיקות ממקורותיו בסוף המאה ה-19 עד מחצית המאה ה-20. מסע מפורט המלווה ב-400 תמונות של ציורים. הספר מאפשר להציב את הציורים והפסלים שראיתי במוזיאון בהקשר היסטורי ורעיוני [ולא שהבנתי את הרוב].

במאמר שהתפרסם ב'הד החינוך' ועסק בחינוך לאמנות נכתב ש"ריד טען שפעילות אמנותית הכרחית לכל ילד כאמצעי חיוני לקידום ולביטוי התפתחותו ועליה להיות אפוא הבסיס לכל פעולה חינוכית". טענה מעניינת, ובעולם שבו החינוך למקצועות "מועילים" ו"ריאליים" הוא המולך, היכולת לעסוק בבחינה [וגם בעשייה] של טקסטים חזותיים [ציורים, פסלים, מבנים וכדומה] היא, לדעתי, חיונית לחשיבה ביקורתית ולחשיבה מופשטת.

#ספר על ציור, היסטוריה, רעיונות ותרבות. נכון שיש דרכים אחרות ללמוד [למשל סרטונים במרשתת], אבל בשבילי ספר זו תמיד ההתחלה. למי שמתעניין בתולדות התרבות, האמנות והציור.

תקראו, תבוננו ותהיו נחמדים.

ויש גם שיר נהדר של ספרינגסטין [מתוך אלבום חדש. תודה לע'].

אם כבר קראתם אז תחזרו למניפסט של פאול קליי - 'על האמנות המודרנית' (ספרית פועלים).

הציור בתמונה: Georges Braque, 1909 (September), Violin and Palette (Violon et palette, Dans l'atelier), oil on canvas, 91.7 x 42.8 cm, Solomon R. Guggenheim Museum

66 צפיות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page