top of page
  • בעז זלמנוביץ

משהו איבד את זה


שער ספרו של רוברט היינלין - 'איוב - קומדיה של חוק וצדק'

רוברט א' היינלין, מגאוני המדע הבדיוני אמר או כתב: "הדעה האווילית ביותר שהמציא ההומו-סאפיאנס מעודו היא שהאלוהים, אדון כל הבריאה, ריבון העולם, חפץ בהערצה המתקתקה של ברואיו, ניתן להטייה על ידי תפילותיהם, ומתקצף כאשר אינו מקבל את החנופה הזאת. עם זאת הפנטזיה האבסורדית הזאת מכסה את כל ההוצאות של התעשייה הכי עתיקה, הכי גדולה והכי פחות יצרנית שבכל ההיסטוריה. הדעה האווילית השנייה היא שההזדווגות היא ביסודה מלאת חטא". זהו התזה המרכזית של 'איוב - קומדיה של חוק וצדק' (אופוס, 1998 [תרגום ח. י. גליקזם]).




כריסמס בתחנה המרכזית 'החדשה' - צלם בעז זלמנוביץ

קצת קשה לעקוב אחרי העלילה אבל ביסודה היא ניסיון מסע לקראת יום הדין והניסיון לשמור על האהבה [אם הבנתי נכון]. כך כתוב בשעה האחורי: "אחרי שניסה ללכת על גחלים בפולינזיה, החל העולם כולו להשתנות סביב הכומר הקנאי אלכס הרגנשיימר. משום מה הכול חושבים שהוא אלק גרהאם, איש העולם התחתון המצוי בעיצומו של רומן לוהט עם הדיילת שלו מרגרט - נקודת האור היחידה בכל התסבוכת המוזרה. העולם שמסביבם המשיך להשתנות שוב ושוב. האירועים המשונים הובילו את אלכס אל המסקנה הבלתי נמנעת - סוף העולם עומד להגיע ממש בקרוב. ומרגרט, כאילו להכעיס, היא כופרת גמורה. איך הוא אמור להחזיר אותה לזרועות הדת כדי שיבלו יחדיו לנצח בגן העדן, כשהזמן אוזל והולך ומרגרט עקשנית להפליא?" בקיצור, זוג הנאהבים מנסים לשרוד בעולם שבו קפיצות זמן קדימה ואחורה, היסטוריות משתנות ואנשים טובים ורעים ובכלל זה בגן העדן [לא מה שחשבתם] ובגיהנום [לא מה שחשבתם].


ג'ב יוסף ביום סגרירי - צלם בעז זלמנוביץ

ספר זה שייך לתקופת הכתיבה המאוחרת (1980 עד מותו ב-1988) של היינלין. תקופה שיש הטוענים שבה הוא איבד את זה [לעומת כתיבתו המוקדמת יותר, למשל, השליטים]. ספריו הפכו פחות 'מהודקים' [כגון, 'החתול העובר דרך קירות' הנהדר] ואולי גם פחות מדע בדיוניים ויותר פנטזיה ובסגנון ראליזם קסום, וגם פילוסופיים ותאולוגיים במהותם. אבל תאולוגיה היא, אם לצטט, את היינלין ב'איוב': "היא חיפוש במרתף פחמים, באמצע לילה אפל, אחר חתול שחור שלא נמצא שם." עם כל הכבוד לדת או תאולוגיה במדע הבדיוני או פנטזיה, היינלין, למרות הציטוטים מספר איוב ומספרים אחרים בפתיחת כל פרק, מטריל בהתאם לגישתו לדת את כל עניין האמונה באל, וזה היה גולש לרצינות יתר, אלמלא היה מתייחס בטכניקות שונות כגון הערות ציניות בתוך סוגריים לדברים הנכתבים [מי משתמש בטכניקה הזו?].


#ספר של היינלין הוא תמיד מעניין ומאתגר. ספריו המאוחרים מורכבים יותר, אבל שווה לנסות. מתלבט האם להמליץ רק למעריצי היינלין או לחובבי הסוגה בכלל? אולי תקראו ותשפטו?


בכל מקרה תקראו, כאם תגיעו לגן העדן או לגיהנום ידעו שאתם נחמדים.


ויש גם שיר כמו שרק תרצה אתר ידעה לכתוב ומוטי פליישר ידע לשיר

109 צפיות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page