top of page
  • בעז זלמנוביץ

משבר קריאה - ובכל זאת כמה ספרי מתח


בזמן האחרון אני חש שמשבר קריאה עובר עלי. אני מקשה להתרכז בספרות טובה, ובקריאת ספרי עיון. אחד הרמזים לכך היא הבריחה האובססיבית לספרי מתח - ריגול, רצח ושאר מרעין בישין. כך שמקום סופרים דרום-אמריקאים שכותבים ריאליזם קסום, או רוסים שכותבים על עריצות המשטר, או רומנטיקנים אירופאיים, אני קורא ותר אחר גופות מבותרות, רכיבי טילים בליסטיים, או חוליות טרור רדומות שעלולות לדרדר את העולם למלחמת עולם שלישית [טוב, המציאות כרגיל מקדימה]. היתרון הגדול שניתן לרכז שבע ספרים ברשומה אחת בלי ייסורי מצפון.


התמכרתי לדייב גרני, הבלש המעוטר שיצא לפנסייה מוקדמת ממשטרת ניו-יורק וכעת חיי בבית חווה שרכש יחדיו עם אשתו מדלן. את גרני יצר ג'ון ורדון, וכבר קראתי שנים מספרי גרני שלו. את הראשון שפתח את הסדרה - 'חשוב על מספר', ואת השלישי - 'תנו לשד לשון'. מה שמאפיין את גרני זה שאין הוא יכול להיגמל מלפתור את התעלומות המובאות לפתחו, וכך הוא נגרר לפתור אותן גם כאשר הוא מחוץ למשטרה ואף פועל כנגד כיווני החקירה שלה. ורדון מצליח בספריו ליצור את המתח הרצוי שבין פיזור רמזים שנועדו להטעות את החוקר ואת הקורא, ובין הגילוי המפתיע אך הסביר של הרוצח או הרוצחים. במקביל לעלילה עוסקים הספרים ביחסיו של גרני עם מדלן אשתו, עם בנו מאשתו הראשונה, ועם האבל המתמשך על בנו שנדרס בגיל 4. השלמת הפאזל על ידי גרני מושכת להמשיך ולקרוא אל תוך הלילה [לפחות את הקורא אני]. בשבועיים האחרונים השלמת את החמישה הראשונה שתורגמה לעברית [באוזנייה רומזים לי שיש עוד שניים...].


הראשון, שהוא השני בסדרה - 'עצמי עיניים חזק' (כתר, 2012, מאנגלית עפרה אביגד). בחתונת פסיכיאטר נודע נערך ראשה של הכלה הצעירה, המתוסבכת והמסבכת. גרני מוזעק לסייע בחקירה על ידי אם הכלה. החשוד המידי נעלם, ואיננו מופיע אף בצילומי החתונה. מה הקשר למוסד הגמילה שמנהל החתן, למשפחת פשע אלבנית, ולסחר בנשים? גרני ייאלץ לחפור, לחקור ואם יידרש יעצור שוב בגופו את הרוצח/הרוצחת/הרוצחים. הספר הרביעי בסדרה - 'פיטר פן חייב למות' (כתר, 2014, מאנגלית עפרה אביגד). מאבקו של ידידו ושותפו לחקירות של גרני, ג'ק הארדוויק, במשטרה ממנה נזרק, גורר את גרני לפענוח רצח שהתרחש בזמן הלוויה. הניסיון לזכות את 'האלמנה השחורה' החשודה המיידית בגלל ליקויים בחקירה, מעמיד את הצוות במאבק כפול. הקל מול המשטרה והחוקר שהביא להרשעת האלמנה, ולמול מי שדי מהר יתברר שהוא הרוצח שנשכר על ידי מי מהחשודים הרבים. אבל לרוצח דרכים משלו לסגור קצוות, ואפס אמפתיה לחיי אדם. כך שגרני ושותפיו הופכים לניצודים, עד המאבק הסופי שמתרחש ביריד החקלאי השנתי.


הספר האחרון שופע באילוזיות ל"ניצוץ" - 'אגם הזאבים' (כתר, 2016, מאנגלית רוני בק). ארבע גברים נחשדים שהתאבדו בעקבות תהליך גמילה בהיפנוזה מעישון שעברו אצל אותו רופא נירוטי. גרני ומדלן מתכוננים לצאת לחופשת סקי, כאשר הוא מגויס לפתרון החידה ולמאבק בחוקר המשטרתי. כך הם נקלעים לאתר נופש הנטוש ברובו בתוך אזור האגמים היערות של צפון מדינת ניו יורק בזמן סופת שלג [כבר אמרנו "הניצוץ"?]. כיווני החקירה סותרים זה את זה, ארגון רב עוצמה מעורב וגרני וכו' מוציאים עצמם במעקב ובסכנה, וגם למדלן המסמלת בספרים את הצד הרגוע והיציב של העלילה מתגלה כמי שיש לה שלדים באגם. ברור לנו מי ינצח, אבל הדרך מותחת ומהנה, למרות שבתחילת הספר מתואר גרני כמי שצופה בדורבן המתרוצץ על אחד מענפי העצים בחצר, ואף משיר נוצה. מה?


אחרי שקראתי את שני ספרי הבלש הבדואי-יהודי שכתב יגאל צור - 'המחוז הדרומי' ו'המחוז הצפוני', קניתי את ספרו 'מוות בשנגרי-לה' (כנרת זמורה ביתן, 2012). הפעם גיבור העלילה הוא דותן נאור, חוקר פרטי, אמן אמנויות הלחימה, המדיטציה והאהבה, העוסק בחיפוש אחר ישראלים שנעלמו או הסתבכו במזרח. שנה לאחר התערבות עם וילי מזרחי, סוחר הנשק, מסתבר שזו מסייעת להצית טרור אסלמי בהודו ובקשמיר, וגם מחתרת טיבטית מעורבת. מזרחי נרצח, וגיבורנו יוצא לחקור ביחד עם לוחמת מוסד את מותו של סוחר הנשק. רובי תבור צצים בידיים שלא נועדו לכך. בנבכי הסמטאות של דלהי, ובמורדות ההימלאיה. מאפיונרים קשמיריים ופקיסטניים, סוחרי סמים ישראליים, זונות טיבטיות, בנו הנזיר של מזרחי, מעקבים ואהבות. מה גרם לתסבוכת הגדולה, ואיך היא תיפתר, בקרב בסלעי ההרים או במיטות האוהבים? או גם וגם. צור שטייל ואף כתב ספרים על מרחבי תת-היבש, מדריך אתנו בהודו ובהימלאיה. הקצר, קצבי וסביר לטיסה הבאה.


בחזרה לארצות הברית, והפעם ל'האיש משומקום'. עוד גיבור מאחד הפרויקטים החסויים של מערכת הביטחון האפלה של מעצמת העל, ואימפריית הקונספירציות. הפעם גרג הורביץ ב'פרויקט X' (דני ספרים, 2016, מאנגלית דפנה לוי). אוואן סמוק הוא יתום שנבחר מבית היתומים. ג'ק מגדל ומאמן אותו כחלק מאיזו תכנית סודית וקטלנית. לאחר הכשרתו הוא נשלח לבצע משימות מלוכלכות שהממשל מכחיש אותם. הוא מגלה אנושיות ונאלץ להימלט ולהיעלם. את כישוריו הוא מפעיל לטובת עזרה לנואשים שבפשוטי העם. למרות האמצעים, דירות המסתור, כלי הנשק המוסלקים שהורביץ מרבה לתארם, סמוק מגלה שהוא נרדף. אך על ידי מי ומדוע? האויב מסתבר הם יתומים נוספים שהיו חלק מהתוכנית. קרב מוחות, מעקבים, יריות ומכות מתחולל בין היריבים. האם סמוק ייפול למלכודות המוות, החמלה והאהבה שעלולות לסוגר עליו? אתם מתארים לעצמכם שלא [גם עוד ששת הספרים בהמשך הסדרה רומזים על כך], לכן נשאלת השאלה אודות הדרך - האם תהיה מעניינת ומותחת? סך הכל הורביץ עושה זאת אפקטיבית ומהנה. עוד הערה, הסופרים הללו אוהבים לפרגן אחד לשני, כפי שמופיע בשער, או שזו חובה בלתי נמנעת של גילדת סופרי המתח?


נעבור לסקנדינביה שבה יש את הרוצחים המוטרפים ביותר, ואת הבלשים המתוסבכים ביותר [יו נסבו אמרנו?]. בתחילה לקופנהגן, שם הבלש קארל מרק הבעייתי, הסובל מטראומה בעקבות אירוע בו איש צוותו נהרג ואחר הפך משותק, נשלח ל"גלות" במרתף ומקבל את מדור Q שעוסק בתיקים ישנים בספרו של יוסי אדלר-אולסן - 'אישה בכלוב' (כנרת זמורה ביתן, מאנגלית ארז אשרוב). מרק שברור שהוא מתוסבך, גורר אחריו גרושה, בן חורג ועוד, אך הוא ציני ומבריק, מקבל כעוזר את אסד - איש משומקום במזרח התיכון, המשמש גם כסיידקיק, כנותן מבט אחר, וגם כמקצר דרכים, כמגן וכטבח. התיק הראשון בסדרה כרוך בחיפוש אחר חברת פרלמנט שנעלמה 5 שנים קודם, בניסיון לדובב את אחיה הנתון בהלם, ומיכלי לחץ. במקביל אנחנו עוקבים מרטה לינגו חברת הפרלמנט בניסיונותיה לשרוד פיזית ונפשית בכלאה ובשינוי האטמוספרות ששוביה גורמים. למה נכלא, על ידי מי ומדוע? מרק ואסד במרוץ אחרי הרמזים והזמן במרחבי קופנהגן. כפי ששרו החיפושיות:

All the lonely people

Where do they all come from?

אדלר-אולסן יצר מותחן אפקטיבי. בלש שוליים ואנשי השוליים נמצאים במרכז. בשביל המאבק הפיזי בסוף, הוא חושף מעט מוקדם מדי את הסודות, אבל זה לא משבש את ההנאה מהספר. מומלץ.


ועוד מערבה אל איסלנד הרחוק, של הגעש, השלג, הקור, של הנזירים האירים, של השדונים ושל הטרולים. אירסה סיגורדרדוטיר האיסלנדית לוקחת אתנו לאוניברסיטת ריקיאוויק ולרצח פולחני-שטני של סטודנט גרמני ב'אחרית פולחן' (כנרת זמורה ביתן, 2007, מאנגלית עילי סופר). אחרי מעצר חשוד ודאי של ספק הסמים של הסטודנט, נשכרת עורכת הדין ת'ורה גודמונסדוטיר על ידי משפחת הנרצח אשר חושדת שהרוצח לא נמצא לבחון את הפרשה ולסייע לאיש מטעמה לגלות את האמת. מסתבר מעורבים בעניין משפחה עשירה ומתוסבכת, צייד מכשפים ושריפתם, כתבי עת עתיקים המכילים כשפים אפלים, סטודנטים מסוממים, ופרופסורים מפוזרים ומתוסכלים. האם ת'ורה ומתיו רייך נציג המשפחה יגלו מי הוא/היא/הם הרוצחים? ברור, אבל כרגיל נשאלת השאלה על איך תוליך אותם סיגורדרדוטיר במרחבי איסלנד, ומה יקרה בין השניים ומה מסתיר בנה של גודמונסדוטיר? מומלץ.

#ספר בעצם שבוע ספרי מתח-רצח-ריגול וחיסול אפקטיביים להעברת משברי קריאה. לחופשת סוכות או בטיסה הבאה.


איזה יום היום, בלי לבדוק בגוגל? מה זה משנה בעצם? העיקר תקראו ותהיו נחמדים.


ויש גם שיר

My lady D'Arbanville, why do you sleep so still?

I'll wake you tomorrow

And you will be my fill, yes, you will be my fill



139 צפיות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page