top of page
  • בעז זלמנוביץ

המלצות לחגים?


והנה אני במקום להתכונן למבחן בקורס "תמורות בשירה העברית מתש"ח לתש"ך", ולהעמיק במאפיינים הפואטים בשירת אלתרמן, גולדברג, עמיחי ורביקוביץ, ובסובייקט הלאומי בשירת חבורת "לקראת", לא רק שקורא ספרי מתח, רצח וריגול, אלא גם ממשיך להתחמק מהחזרה החיונית על החומר וסוקר עבור עצמי ועבור אלה שטורחות להיכנס ועבור אלו שקוראים את הרשומות שלושה ספרים שקראתי בימים האחרונים. בכלל, שמתי לב שהשנה קראתי לא מעט ספרים מהסוגות הללו. מה זה אומר? בוודאי מעיד משהו על יכולת הריכוז והקשב שלי. רק שלא נדרדר לקריאת ספרים שעל כריכתם מופיעה דמות עם הגב כלפי הקורא.


שער 'סכין' של יו נסבו

כשאני רואה ספר חדש מסדרת 'הארי הולה' של יו נסבו, אני עוצר הכל ומסתער. הסדרה אודות הבלש המתוסבך, האלכוהוליסט, החכם והציני המשרת במפלג הרצח של משטרת אוסלו, תורגמה שלא על פי סדר הפרסום, ועדיין אינני בטוח שקראתי את כל הספרים שתורגמו לעברית, אבל מה זה משנה? ב'סכין' (בבל, 2022, מנורווגית רות שפירא), הולה השקוע בתקופת שכרות עמוקה, מתעורר מבלי שיכול לזכור מה קרה בלילה הקודם. זה היה יכול להיות לא נורא, עד שמסתבר שאהובתו רקל נרצחה באכזריות. חשודים רבים מצטברים ובראשם - הולה עצמו. והוא יוצא למסע אחר הרוצח, האם זה אנס ורוצח שהשתחרר מהכלא אחרי שנאסר על ידי הולה, ואחד מבניו נהרג מידיו של הבלש? האם זהו אל"ם יוצא הכוחות המיוחדים הנורווגיים שיוצא למסע ציד אדם? או אולי אחד ממאהבות הקנאיות של הולה, ואולי כפי שהולך ונחשף על ידי הולה, שזהו עצמו? מה קרה בלילה נטול הזיכרון? הספר מעלה חשודים ופוסל אותם, אך אנחנו לא בטוחים שאכן אין הם חשודים יותר עד הסוף. נסבו משלב לא מעט מחשבות ארספואטיות וארספסיכולוגיות על רוצחים וחשודים אפשריים, אבל כרגיל - נסבו זו המלצה בטוחה. מומלץ לחובבי סוגת המתח בכלל והסקנדינבי בפרט.


שער 'תנו לשד לישון' מאת ג'ון ורדון

את ספריו של ג'ון ורדון אני אוסף בספריות הרכבת. אחרי שבמקרה קראתי את ספרו 'חשוב על מספר', שבתי ואספתי ספר נוסף מפרי עטו או מחשבו 'תנו לשד לישון' (כתר, 2013, מאנגלית עפרה אביגד). גם כאן יש בלש או בלש לשעבר הנרדף אולי על ידי עברו או בעקבות עבר מי מקורביו, והסובל מנתק מבנו, ומכאבים כתוצאה מפגיעות שספג בספר הקודם. דייב גורני פרש ממשטרת ניו יורק ומנסה להסתגל לחיים בכפר, אבל העבר ממשיך לקורא לו. האם רוצח סדרתי מתעורר לחיים בעקבות סדרת דוקומנטרית שמנסה לראות את השפעת הרציחות על המשפחות השכולות? מדוע נרצחים עכשיו בני המשפחה של קורבנות 'הרועה הטוב'?, מה יקרה לצעירה שיצרה את הסדרה ושגורני נשכר ללוות אותה? וכיצד משפיעה מעורבות החברה הקנאי שלה ושל בנו של גורני המתאהב בצעירה? ומדוע נבחרו קורבנות שנסעו במרצדס מסוג מסוים? ומדוע ה-FBI מנסה לשבש את החקירה העצמאית של הבלש לשעבר? ברור לנו שגורני יפתור את התעלומה, אבל עד הסוף אנחנו וגורני לא יודעים מי הרוצח וקצב ההרג מתגבר. מומלץ.


שער 'תיק בלוגה' מאת מישקה בן-דוד

בעקבות המלצתו של גל פרל פינקל, שאני סומך על המלצותיו בכלל ובתחום ספרי הריגול בפרט, קראתי את 'תיק בלוגה' של מישקה בן-דוד (תכלת, 2022). נדרשתי להמלצה שכן הניסיון הקודם שלי לקרוא את בן-דוד נכשל, אבל מכיוון שגל המליץ, ובן-דוד הודיע שמדובר בספר הריגול האחרון שהוא כותב, קניתי, קראתי וגם נהנתי. קודם כל זה ספר שעוסק בישראל, בישראלים, בסוכנויות הביטחון והריגול הישראליות ובצרות של ישראל ובישראלים ובאופן עכשווי. בן-דוד ששירת שם, מציג לנו את אמנון זנזורי מפעיל סוכנים ותיק ומזדקן הנאלץ לגייס את בנו שהתחתן עם מוסלמית-שיעית מאזרבייג'ן ופיתח מכשיר לוחמה אלקטרונית למעקב אחר נתיב הברחת טילים מדויקים מאיראן בים הכספי. יחסי האב והבן מתוארים קצת יותר מדי, וביתר סלחנות כלפי האב, אבל זה לא העיקר. העיקר אלו הם האקשן, מאבק המוחות בין הזקן ובנו ובין המבריחים והדייגים הבלתי חוקיים, וגם מעורבות סוכנויות הריגול הזרות בקלחת ואולי המחשבה שהדברים הללו קורים במציאות אשר תמיד עולה על כל דמיון מושכים את הקריאה הקולחת בספר. הסוף היה קצת יותר מדי ג'ימס בונדי ושונה מהקו של הספר, אך אין בכך להעיב על קריאה הקצבית. אולי נחזור בעקבות הספר לספריו הקודמים של בן-דוד.


#ספר או שלושה של מתח. שניים על בלשים מיוסרים ואחד ריגול ישראלי. מומלצים לקריאה בחופשה הקרובה וכאשר מעכלים את מאכלי החגים.


ו? ומה? תקראו ותהיו נחמדים.


ויש גם שיר (מומלץ לראות את הסדרה הדוקומנטרית)

I see a red door and I want it painted black

No colors anymore I want them to turn black

I see the girls walk by dressed in their summer clothes

I have to turn my head until my darkness goes



157 צפיות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page