top of page
  • בעז זלמנוביץ

מפלצות במבוך


כריכת הספר מינוטאור - מקור ויקיפדיה

לפני שבועיים ואולי יותר, הקדיש המוסף לתרבות וספרות של עיתון הארץ את ארבעת עמודיו לעורכו המיתולוגי - בנימין תמוז. ואם יש חלק העיתון שאני קורא, זה המוסף הזה. אחרי שקראתי את המאמרים, נזכרתי שהדבר היחידי שקראתי משל תמוז הוא 'חיי אליקום' וגם זה לפני מיליון שנים ומאות ספרים. ולפתע, כמו שקורה לנו בפייסבוק, דברנו על משהו והוא הופיע, כך גם עם תמוז. למחרת המחשבות הללו, באחד מארונות הספרים ברכבת צץ 'מינוטאור' (הקיבוץ המאוחד, 1980) של תמוז, כמו אומר: "רצית, קבלת". אז קבלתי וקראתי עוד ספר שהחמצתי.


תמוז מציג את הדמויות, ובעיקר הסוכן החשאי, אלכס, ותיאה מושא אהבתו, ג.ר. המתעתד להיות בעלה של תיאה, וניקוס טריאנדה הנווד איש האקדמיה שנעשה חבר/מאהב של תיאה, כלכודות במבוך, מעין שחקנים בהצגה שהאלים משחקים בהם, כאילו אין להן ברירה אלה לפעול לפי הגורל הכופה עליהן את דרכן ומעשיהן. כמו בסיפור מיתולוגיה יוונית עליו מרמז שם הספר, וכפי שמרמז שמה של המושא לאהבה - תיאה. כפי שמתאר אלכס את רגע המפגש עם תיאה [מתוך פרויקט בן-יהודה]: "אינני יודע מדוע האמנתי, שלפני הפגישה אתה תגיע אלי איזה הודעה מוקדמת. מכל מקום לא תארתי לעצמי שהדבר יתרחש במפתיע. אבל זה קרה. ראיתי אותה לפתע, מתיישבת לפני באוטובוס. לא היה לי שום קושי להכיר אותה."


תפילת בוקר ברמת הגולן - צילום בעז זלמנוביץ

ארבעת הפרקים מציגים את הדמויות בזמנים מקבילים, מתמשכים ומצטלבים. ההיכרות והידיעה מתפצחים עם התקדמות הקריאה, אבל אנחנו יודעים כבר מהפרק הראשון שעיקרו מכתבים הנשלחים מאלכס לתיאה, ונכתבים כתשובה מתיאה שלרוב לא נשלחת שהן לכודות בליברינת, ומנסות לפרוץ את מעגליו, ומנגד מסתירות כל אחת מהן סודות מהסביבה הקרובה ומהדמויות האחרותם, כך שאנחנו לא יודעים מה תפקידו של כל אחד במחזה - הא אלכס הוא מינוטאור או תסאוס. עניין אשר כרוך במוזיקה וגם בספרות, כפי שאמר אלכס:

"בזמן האחרון שוב חשבתי הרבה על שלושת המעגלים שיש במוסיקה. את המעגל הראשון אני יכול לפרוץ ברגע שאני קורא את התווים מזמם לי קצת או מנסה משהו על הפסנתר. את המעגל השני אני פורץ כשאני שומע את המוסיקה טוב טוב, או כשאני מנגן אותה בצורה נכונה פחות או יותר. עכשיו מגיע התור של המעגל השלישי. כי מה זה מוסיקה, בעצם. זה דיבור. אבל הקומפוזיטור איננו מדבר במילים אלא בסמלים: כמו אילם שמדבר בתנועות ידיים, והוא מקווה שמבינים אותו,........זה בדרך כלל מקום סודי ששיך לאדם עצמו. בדרך כלל אנשים שומרים על מקום כזה ולא נותנים לזרים להכנס. אבל הקומפוזיטור מוכן לתת רשות להכנס. השאלה למי נותן רשות להכנס. אני חושב שרק לזה שמסוגל לפרוץ את המעגל השלישי בכוחות עצמו...".


הרבה לא הצלחתי לפענח משכבות העומק שתמוז מסבך אתנו בהן, מה מסמל כל אחד מהגיבורים, וממה הוא הושפע בעת כתיבתו? האם כפי שמרמזת העטיפה מגישתו של פיקסו למיתוס? אבל תמוז יודע לספר סיפור והוא יודע מה הוא רוצה לספר, וזה יוצא מעניין, מרתק, ומעורר מחשבה. [מי יודע מי זה פו-טס'ונג שלו או שלה מוקדש הספר?]


#ספר על אהבה בלתי ממומשת במלכודת, על דמויות הנקשרות ובזמן ובמרחב, בשכבות דקות של מיתולוגיה יוונית וישראלית המשורטטות ביד אמן. מומלץ.


תקראו, אחרת איך תצאו מהמבוך ותהיו נחמדים.


ויש גם שיר. אמנם, נדמה לי שהשתמשתי בו בעבר, אך הוא מתאים לאווירה של הספר [לפחות לתחושתי, ודוד יום צדיק את תחושתי].

124 צפיות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page