top of page
  • בעז זלמנוביץ

מוות ואבדון!


מכיוון שאני איש עם קבעונות, יש לי מנהג לאחר מסירת החשבוניות והקבלות לרואה החשבון פעם בחודש או בחודשיים. ממשרדו הממוקם בהדר אני הולך ל'מרתף הספר', ושם משוחח עם יהודה על ספרים ועל בכלל. מכיוון שמדובר בקבעון, אז בחודשים האחרונים אני רוכש ספר מהוצאת תרמיל, ספר בנושא אמנות, וספר מדע בדיוני [אחר כך, אגב, אני עובר דרך השוק]. בתחום המדע הבדיוני אני קונה את ספרים, שלפחות אני משער, שהם 'קלאסיים'. בסוף שנות ה-70 ותחילת ה-80 הייתה פריחה בתחום, וספרים 'קלאסיים' תורגמו לעברית הן בעם עובד (למשל רשימות מן המאדים של ברדבורי או 'קץ לילדות' של קלארק) והן בהוצאות אחרות. גם להוצאת מסדה הייתה 'סדרה למדע בדיוני בעריכת עמוס גפן'. בשבוע שעבר לפני שהמשכתי לשוק, קניתי את 'השליטים' של רוברט היינליין (1979 [תרגם עמוס גפן]).


שוק תלפיות - צילום בעז זלמנוביץ

"שליטי הבובות, בני-האדם החופשיים באים לחסל אתכם! מוות ואבדון!" זה משפט הסיום של הספר, והוא מעיד על רוח התקופה המלחמה הקרה וענני הנשורת הרדיואקטיבי של הנשק הגרעיני שכיסו את השמיים של ראשית שנות החמישים. אבל הספר שפורסם ב-1951, הוא יותר מעניין ומשעשע מסתם מלחמה גרעינית [שהיא כנראה לא משעשעת במיוחד]. חייזרים משתלטים על כדור הארץ הוא נושא יותר מעניין. סאם איש המדור המיוחד נקרא אל הזקן ראש המדור, וביחד עם הסוכנות והסוכנת היפה, הקשוחה והמסתורית - מרי, הם מנסים להציל את העולם מהשרצים המשתלטים על בני האדם והופכים אותם לבובות על חוט [כך נקרא גם הספר במקור The Puppet Masters].


הספרים במרתף הספר - צילום בעז זלמנוביץ

גיבורי הסיפור, סאם ומרי, הם דמויות מייצגות של גיבורי ספרי היינליין: "הגיבורה הנשית היא לרוב חזקה, מתוחכמת, מודעת לעצמה, ושנונה, בעוד שהגיבור הוא אינדיבידואליסט, בעל יזמה ופיקח, הנלחם לרוב כנגד מערכת חברתית המגבילה את כישוריו." אמנם סטראוטיפים, אבל העלילה שעלולה להיות סכמתית, מקבלת כמה תפניות מעניינות, וגם השיטה לחשוף אנשים נושאי שליטים-טפילים יוצאת כנגד המוסכמות החברתיות ויוצרת מצבים מעניינים. כך גם דמויות המשנה והערות העוקצניות של היינליין כנגד הממסד, הפקידות והגנרלים תורמים לעניין של הספר. והאם הספר הזה השפיע על 'גברים בשחור'?


#ספר מדע בדיוני קלאסי. מה צריך יותר מפולשים מהחלל, גיבור פיקח, כריזמטי וקשוח, ולצידו גיבורה יפה ושנונה? יש יותר מכך אצל היינליין ולכן הוא מומלץ.


גם אם יבואו שרצים מהחלל תקראו ותהיו נחמדים.


ויש גם שיר על כוכבים, אבל ממקום אחר. קלאסיקה של אחת הזמרות





61 צפיות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page