top of page
  • בעז זלמנוביץ

מאבקים


אני ממשיך עם הספרים שקראתי וכבר זמן מה ממתינים לסקירה. לא תמיד אני מחברם תחת שדה סמנטי מאחד או סוגה דומה. מעשה מחבר זה איננו מחייב לא אותי ובטח לא את מי שפתח את הרשומה וקרא או קראה את הדברים עד השורה הזו. אולי הרעיון 'מאבק' מחבר בין שלושת הספרים שבחרתי לאגד כאן? אולי לא? או שרק החיבור הוא תולדה של ספרות טובה ומעוררת מחשבה. מחשבות שכל אחד יבחר אותן לעצמו.


הספר הראשון בשלישייה הוא נובלה של פרנסיס סקוט פיצג'רלד שהוציאה הוצאת נהר ספרים. עוד אחת מיני לא מעטות שיצאו בנהר, ומהן קראתי אחדות. יש שהן אוטוביוגרפיות כמו 'מסע הגרוטאה המתגלגלת' ו'איך לחיות' על שתי גרסאותיו העשירה והאביונה. ויש שהן סיפורים על אנשים במאבק חייהם ונפשם המיוסרת. כזה הוא 'הו מכשפה אדמונית!' (2017, מאנגלית ניצה פלד). סיפור חייו של מרלין גריינג'ר, מוכר ספרים שלא מתעניין בהם, מצעירותו ועד דמדומי חייו, והמציאות החילופית שיצר לעצמו במפגשיו עם דמותה הסוערת של קרוליין. אותה ייצר וטיפח במקביל לחייו 'האמתיים', או שהיא הייתה קיימת? האם העלילות שרקם והזה ובהם היא כיכבה היו חלק ממסכת חייו וסיועו לו לשרוד נפשית או שהיה זה שיטיון שמנע ממנו לחוות את חייו? פיצג'רלד מוליך אתנו בתחנות חייו של גריינג'ר ובוחר בגישה הפסימית ואולי הריאלית. אך בהפוך מכך הוא קורא לנו להתפתות לחלומות: "אבל זה היה מאוחר מדי. הוא כבר הכעיס את ההשגחה העליונה כשעמד בפני פיתויים רבים מדי. כעת לא נותר לו אלא גן עדן, שם הוא יפגוש רק את אלה שכמותו בזבזו את זמנם על פני האדמה." המסר הפיצג'רלדי מועבר באמצעות סיפור מרומז, מתעתע ומעורר מחשבה.


מאבק נוסף, אם אנחנו דבקים במרחב הזה, מובא בספרו של מיק קיטסון 'סאל' (מירבל, 2022, מאנגלית שי סנדיק). הוצאת 'מירבל' קמה השנה על חורבות הוצאת 'לסה' ומכוונת כמוה, לפחות בתחילה, לספרות צפון מערבית אירופאית. 'סאל' הוא הספר הראשון, כך הבנתי שיצא על ידיה. קיטסון לוקח אתנו לרמות סקוטלנד, ואל סאל אשר ממלטת את עצמה ואת אחותה פפה מהבית ההרוס, מאם אלכוהוליסטית ובלתי מתפקדת ובעיקר מבן זוגה של האם הפוגע בה מינית ומתכנן לפגוע גם באחות הצעירה. זו מסע הישרדות שתכננה סאל, והוא מסופר בקולה. מאבק ההישרדות הכפול של האחיות בחיים וביער, זוכה לתמיכה של זרים ובעיקר של אינגריד מתבודדת-שורדת נוספת החיה ביער. תיאורי הטבע וההישרדות בספר מרהיבים גם אם הם מצטופפים תחת עצי אשחר מטפטפי טיפות הגשם והשלג, וכך גם המפגשים האנושיים. הקורא ישאל את עצמו האם זה ריאלי שנערה צעירה (או נער צעיר) תתכננה ותבצע את ההימלטות ותנהל את המאבק כפי שהוא מתואר? המעטה הדקיק של הפנטזיה שקיטסון עוטף את הסיפור הקשה, עונה בחלקו על השאלה, שאולי זו איננה חשובה בכלל. מומלץ ביותר, ואני תקווה ש'מירבל' ימשיכו להביא לנו מספרות הצפון.


הספר השלישי הוא סיפור האוטוביוגרפי של נואל פאוְרֶלְיֶר - 'שחר במדבר' (עם עובד, 2002, מצרפתית יהושע קנז). זהו סיפור מאבק פיזי ומוסרי של פאורליר שגויס למילואים לכוח "השכנת השלום" באלג'יריה בשנת 1956. מראש הוא מתנגד לפעולות הצרפתיות במושבה כנגד התקוממות האלג'ירית, אך בעקבות מה שהוא מתאר כהוצאה להורג בהשלכה ממסוק של חשוד, ומעשי עוולה הבלתי נמנעים כנראה במפגש בין צבא, מתנחלים ומתקוממים, הוא עורק עם שבוי נוסף ונמלט. הספר מתאר את דרכם אל כוחות המורדים ואת השתתפותו בלחימה כנגד צבא צרפת, ואת מאבק הישרדות של כוחות גרילה כנגד כוח עדיף בעל עליונות אווירית. זהו גם תיאור של התלבטויות ושל מפגשים אנושיים עם טיפוסים שונים השותפים למאבק האלג'ירי - "סאלם התרגז ופנה אלי: ולחשוב שעם אנשים כאלה צריך לעשות את המהפכה, טיפוסים שלא מאמינים בשום דבר!". שטף הכתיבה של פאורליר מושך את הקריאה ומעורר מחשבה אודות האומץ לצאת כנגד הזרם והמעשים של שני הצדדים שאינם מחפים ממחשבה צודקת-אכזרית - "לכל אלה שמאז נובמבר 1954 דיברו אתי על מעשי הזוועה שעושים המחבלים, עניתי: "אילו הייתי אלג'יראי, הייתי מחבל." הספר מצטרף לעוד ספרים אודות המאבק באלג'יריה בין צרפת, המתיישבים הצרפתים והמתקוממים שתורגמו לעברית שקראתי. בין עמדתכם האישית או הפוליטית נוטה בהקשרו של הסכסוך שלנו לכיוון כזה או אחר, הספר מעמיד בפרספקטיבה של מקום אחר וזמן אחר את הדילמות שלנו, ולכן הוא מומלץ ביותר לקריאה וזאת בנוסף לסיפור ההרפתקה האישית של פאורליר.


#ספר או שלושה על מאבקים והכרעות אודות המציאות והדמיון ברחובות ניו-יורק, ביערות סקוטלנד ובמדבר האלג'ירי. מומלצים ביותר.


נגמרו המהומה והמבולקה בחלוקת השלל? מה נעשה? נקרא, נדע ונהיה נחמדים.


ויש גם שיר

ימים של כן,

ימים של לא,

ימים רבים של אולי,

נושרים כמו עלי הפרח

בלילותי




106 צפיות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page