top of page
  • בעז זלמנוביץ

לוחמת ולחימת גרילה - הערות עדו הכט

בעקבות הרשומה שפרסמתי בעניין הספר 'המלחמה הסובייטית באפגניסטן' קבלתי מספר תגובות. לצערי מעט מדי, אבל זו אשמתי שאני לא מצליח לדרבן אתכם לדיאלוג איתי. בכל מקרה, קבלתי תגובה מפורטת יחסית מעדו הכט, ד"ר להיסטוריה צבאית, מהמומחים הגדולים להיסטוריה ולתיאוריה צבאית, וברשותו כמו בהזדמנות קודמת בהקשר לספרו של דיין על מלחמת סיני, אני מפרסם את הערותיו וגם את המלצותיו לספרים נוספים אודות לוחמת גרילה. להלן דברי עדו:


לגבי הפלישה האמריקנית לאפגניסטן צריך לזכור תמיד את המשפט שאמר מולא עומר, ממנהיגי הטאליבן בעת הפלישה שנפטר בטרם עזבו האמריקנים: "לאמריקנים יש את כל השעונים, אבל לנו יש את כל הזמן...". זו כמעט כל האסטרטגיה הטאליבנית על רגל אחת.

חשוב להבדיל בין שימוש במושג 'גרילה' בהקשר האסטרטגי לבין שימוש במושג 'גרילה' בהקשר הטקטי. אסטרטגיה של גרילה ("מלחמה קטנה" בספרדית) היא ניהול מלחמה לחימה בעצימות נמוכה שמכוונת להתיש נפשית את האויב. היא מבוססת על הפעלת הכוחות בשיטות שעיקרן טקטיקה של גרילה (מה שפעם, כש-צה"ל עוד דיבר עברית, קראו לו: לוחמה זעירה). אבל, במסגרת האסטרטגיה הזו יכולים ליזום מעת לעת גם מבצעים מוגבלים שבהם נוקטים בלחימה סדורה לחלוטין. טקטיקה של גרילה היא למעשה לחימה מבוזרת של כוחות קטנים שנוקטים ב-'פגע וברח', מה שפעם קראו ב-צה"ל - לחימה זעירה. אפשר לנקוט בטקטיקה של גרילה גם במסגרת מלחמות גבוהות עצימות כתוספת או כסיוע ללחימה הסדורה לחלוטין שהיא העיקר.

כמו-כן, הרקע המדיני - סיבות הסכסוך ומי היריבים, מאד חשוב להבנת המהלכים. במלחמות ממושכות שמבוססות על התשה, הרקע הזה חשוב עוד יותר מאשר במלחמות קצרות שתוצאתן נקבעת מהר, כי יש זמן רב יותר לתהליכים שאינם צבאיים להשפיע - לזה התכוון מולא עומר: לאמריקנים יש את כל היכולות הצבאיות, אבל אין להם את הסבלנות לממש את ההישג שהם רוצים - לכן, ימאס להם לפני שימאס לנו.


חשוב להבין שאסטרטגיה וטקטיקה של גרילה יכולות להינקט לא רק על-ידי מה שמכנים בטעות 'ארגוני גרילה' או 'ארגוני טרור'. 'ארגון גרילה' ו-'ארגון טרור' אלה מושגים שגויים כי למעשה אין דבר כזה - גרילה וטרור הן שיטה, לא צורת התארגנות. גם מדינות וצבאות סדירים לחלוטין יכולים לנקוט בשיטות הללו.


בנוסף צירף עדו המלצות על ספרים בעניין הגרילה:


יהושפט הרכבי (עורך) ואליקים רובינשטיין (עורך משנה), על גרילה (מערכות, תשל"א) אסופת מאמרים מעטם של כותבים שונים משני צדי המתרס - חלקם על אסטרטגיה וחלקם על טקטיקה.

כתבי מאו דזה דונג בנושא. הוא כתב המון וגם שינה דברים על הדרך בעודו מפיק לקחים. אני מצטרף להמלצה של עדו ולא מזמן קראתי ופרסמתי סקירה על ספרו 'הסטראטגיה של מלחמה מהפכנית בסין'.

וו נגוין גיאפ, מלחמת העם - צבא העם. סיכום תפיסתו האסטרטגית של המצביא הקומוניסטי הוייאטנמי שיישם את תורת מאו בהסבה לתנאים בוייאטנם. הספר נכתב אחרי גירוש הצרפתים ולפני ההתערבות של ארצות-הברית. גם כאן אני מצטרף להמלצה וכתבתי עליו סקירה בפייסבוק לפני כמה שנים.

Trinqiue, MODERN WARFARE

קצין צרפתי שמסכם את לקחיו מלחימה נגד אויבים שנוקטים באסטרטגיה של הגרילה. הספר תורגם לעברית בהוצאה פנימית של צה"ל - רוז'ה טרינקייה, הלוחמה המודרנית - נקודת מבט צרפתית על הלוחמה נגד חתרנות, המחלקה להיסטוריה, 1989.

Mohamad Yousaf and Mark Adkin, THE BEAR TRAP

קצין מודיעין פקיסטני שהיה אחראי לזירה האפגנית במשך כמה שנים במלחמה נגד הסובייטים - מתאר את האסטרטגיה את הטקטיקה ואת הסיוע של המוג'הדין האפגנים מנקודת המבט של המודיעין הפקיסטני שהכשיר אותם, מימן אותם - בסיוע כבד של ארצות-הברית - והפעיל אותם.


אני מוסיף שמומלץ לקרוא את מאמרו רחב היריעה של יגאל אייל - 'מגרילה לצבא גרילה ובחזרה... – הלחימה על נקודות התורפה' שפורסם בכתב העת של המחלקה להיסטוריה 'יסודות'. במאמר תמצאו מקורות רבים ומגוונים בנוסף לדיון אודות המושגים והמונחים בהקשר הגרילה והטרור.


ועוד שני כתבים חשובים בלוחמה נגד התקוממות, גרילה וטרור שתורגמו. רוברט תומפסון, שלטון ומרדנות: לקחי מלאיה וויטנאם (מערכות, 1967); ודיוויד גלולה, לוחמה נגד התקוממות - תאוריה ומעשה (תוה"ד, 2011 תרגם שמואל שמואל).


תלחמו גרילה או לא, אבל תקראו ותהיו נחמדים.


ויש גם שיר. הו וייטנאם, איזו מלחמה מרובת שירים

182 צפיות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page