top of page
  • בעז זלמנוביץ

חמסין במוח


בעיתון הארץ של אתמול קראתי ש"מחקר מצא ביטוי פיזי לתשישות שנגרמת ממאמץ מחשבתי ממושך". ועוד כותב גדעון לב בכתבה כי "תחושת התשישות היא סימן שנועד לגרום להפסקת הפעילות, כדי לשמור על תפקוד המוח." הדבר נועד לתת הסבר או תירוץ ללוחמי המקלדת כמוני לעייפות שאחרי יום עבודה. יום בו ישבנו לפני המחשב ושתינו סודה. זה גם הסבר מעולה למה בדרכי ברכבת בבוקר אני מסוגל לקרוא ספרים הדורשים מוח, ואילו בדרכי חזרה המקסימום שביכולתי הם ספרי מתח, או מתח למחצה מתתי הסוגות של בלשים, חוקרות אף-בי-איי או ריגול ומזימות בין לאומיות. הספרים הללו גם, בעצם בעיקר, מתאימים ללחות והחום ששוררים בימים אלה. אז הנה שלושה שקראתי ואפשריים לקריאה, אחד אפילו מומלץ - האחרון שבהם.


שער 'אור יום' של באלדאצ'י

עד כדי כך הייתי תשוש שפעלתי כנגד הכלל שקבעתי לעצמי - אל תקנה ספרים שגב דמות נמצאת בשער. מאידך, זה גם סימן בדוק שספר המתהדר בגב דמות על השער הסיכוי שלו להוסיף תשישות למוח נמוכה עד כי לא קיימת. ואכן 'אור יום' של דיוויד באלדאצ'י (מודן, 2022, מאנגלית מיכל כהן) עומד בנוסחה הזו. אצל באלדאצ'י יש סדרות של גיבורים, והם כמובן נתקלים זה בזו וגו'. כאן אטלי פיין חוקרת אף-בי-איי שמחפשת את אחותה התאומה שנחטפה לפני שלושים שנים, פוגשת את ג'ון פולר חוקר המשטרה הצבאית של צבא ארה"ב כאשר שניהם, אחת לא יודעת על השני, מסתערים ללכוד יצרן סמים זוטר אשר מבחינת פיין הוא קשור לחיפוש המשפחתי ואילו פולר מחפשו בגלל סחר בסמים. הלז נמלט, והעלילות מצטלבות ותופסות תאוצה למגדל מגורים מפואר בו צורכים סמים ומקיימים מפגשים מיניים אסורים. גופות נערמות, עדים פוטנציאליים נורים ונשחטים, הסימנים מצביעים לצמרת והגיבורים מאוימים. מי מושך בחוטים ולמה? והאם פיין תמצא את אחותה? באלדאצ'י מיומן, נוסחתי ומהנה לשניה או שתיים. הדמות עם הגב על השער עובדת, אין שום תוספת תשישות למוח. אפשרי מינוס.


שער 'לחץ מתמשך' של פובי

עוד אחד מבית התרגומים הזולים של מודן. הפעם עם דמות או צלמית עם פניה לקורא. גיבור של רוברט פובי, שזה הספר הראשון שלו שקראתי להבדיל מבאלדאצ'י, הוא סוכן אף-בי-איי לשעבר ואסטרופיזיקאי כיום ד"ר לוקאס פייג'. ב'לחץ מתמשך' (מודן, 2022, מאנגלית כנרת היגינס-דוידי [אגב ב'תרגומים זולים' לא התכוונתי לאיכות התרגום, אלא לשיטה]) סדרת פיצוצים מתוחכמים המותאמים לקורבנות מחייבים את האף-בי-איי לקרוא לפייג שנפצע בשרותו בסוכנות קשה והוא קטוע יד ורגל. יכולתו הפנומנלית של פייג' לקלוט נתונים ולזהות אנומליות משל הוא בינה מלאכותית היא הסיבה לחזרתו. המרוץ נגד הזמן והקטל נכנס להילוך גבוה. הרמזים שחומר הנפץ מספק סובבים מיליארדרים אנונימיים הספונים בדירות מפוארות ובעלויות צולבות בחברות מכרות וחומרי נפץ. פובי מצליח להרחיק את גילוי הרשע לשלהי הספר שזה כבר טוב, במיוחד ששתל רמזים די בתחילת הספר. כמובן יש את המינון הרצוי והמבורך של סכנות, יריות, פיצוצים, פציעות, דמויות וגו'. אפשרי לשעת צהריים ליד הבריכה או הים.


שער 'תיק אודסקי' של אסיא

הספר השלישי הוא מומלץ. שימו לב להבדל בין אפשרי למומלץ. כן? אחרי שקראתי ספר מהוצאת "שתים" ('ברכה' של רונית פיינגולד), שמחתי לשילוב של ההוצאה העצמאית, סופרת עברית וספר מתח כפי שהוא מתמזג בספרה של נילי אסיא - 'תיק אודסקי' (שתים, 2022). זה הספר השני של אסיא בו מככבת רב-פקד ליאורה דגני ממחלק הרצח בתל אביב (את הראשות תיק איה לא קראתי, אולי בהמשך). דגני חדת החושים אולי דומה לבלשיות ישראליות ספרותיות נוספות - חיי משפחה ואהבה מתוסבכים, הרגלי אכילה, שתייה ועישון גרועים, וקיפוח בקידום, אבל אפקטיבית. לנה אודסקי עובדת זרה שטיפלה בקשישים נרצחת ונמצאת מקופלת בתוך מזוודה אדומה שבורת גלגל. החקירה מתחילה, ודקויות הפרטים מוליכים את דגני וציוותה לסופרמקרט השכונתי, לספסלי הקשישים והמטפלים והמטפלות הזרים, ל"מכוני הזנות" ולסוכנות תיירות מרפא. דמויות ישראליות טיפוסיות ולא של ארכיפושעים ואולטראבלשים מככבות בעלילה הממוקמת בשכונה הקרובה (שלכם, לא שלי), אלא בלשית שאוכלת חטיפים שנשכחו במטבחון של המפלג והמסופר היטב. מומלץ.


#ספר או שלושה שיעבירו את ימי החום והתשישות המוחית.


נדחקתם מהעשירייה הראשונה? לא נורא, מה שחשוב שתקראו ותהיו נחמדים.


ויש גם שיר. קנופלר בן 73 היום ויש לו חקירה פרטית

It's a mystery to me

The game commences

For the usual fee

Plus expenses



79 צפיות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page