top of page
  • בעז זלמנוביץ

שלישיה בריטית - לה קארה, ארצ'ר, צ'יילד


בשבוע ומקצת האחרונים קניתי וקראתי, כחלק ממהלכים להרפיית המוח, גם שלישיית ספרי מתח - ריגול, בילוש ושיטוט. כל אחד של סופר גדול או מצליח בתחומו. והנה רשומה הסוקרת בקצרה את שלושתם כהכנה לחופשות הבאות, כי סגרים כבר אין. לא?



שער 'שומר אמונים' של לה קארה

ראשון במעלה הוא ג'ון לה קארה, המלך הבלתי מעורר, לפחות לטעמי, של ספרי הריגול. 'שומר אמונים' (כנרת, זמורה, 2022, תרגום אמיר צוקרמן) יצא לאחר מותו של לה קארה על ידי בנו. באחרית הדבר, כותב הבן, שחשב שימצא חלקי ספר, אבל על שולחן האב נותרה טיוטה שלמה. האם זהו מבט נוסטלגי או ביקורתי על סופה של תקופה, על דעיכת המורשת, על סוף עידן סמיילי וקארלה? בכל מקרה, לה קארה טווה סיפור באמנות ובציניות חדה. בעיירה קטנה במזרח אנגליה, מקים ג'וליאן לוֹנדסלי חנות ספרים לאחר שנמלט מהמרדף אחרי הכסף בסיטי של לונדון. אדוארד בעל המבטא המזרח אירופאי המתגורר בבית המפואר בקצה העיירה חודר לחייו ומסתבר שהוא יודע רבות על אביו של ג'וליאן, וגם מציע מיזם ספרותי. במקביל פרוקטור, מגן הסודות, מקבל מכתב המתריע על דליפת מידע מהעבר. הקווים מתחברים, ובמסע אצל ותיקי השרות הזנוחים והגוססים, נבחנות שאלות של זהות ונאמנות: "פרוקטור עושה את דרכו בבית אל קיטו הדחת הכלים הישן. הטלפון הירוק ניצב על תושבת אדומה כמו תיבת מכתבים בסניף הדואר. חמש שנים לפני כן, כשהתקינו אותו, אלן, ברגע של גחמה, הלבישה אותו בכיסוי צמר שנועד לשמירה על חומו של קנקן תה, ומאז זה שם."[עמ' 37]. גם לאחר מותו לה קארה ליגה אחת מעל כולם.


שער 'העלמת עין' של ארצ'ר

בריטי נוסף, שכדאי לקרוא הוא ג'פרי ארצ'ר. אמנם מדובר על חבר פרלמנט שישב בכלא על שבועת שקר, אבל הוא יודע לספר סיפור. מאז 'קין והבל' שלו שקראתי לפני עידן ועידנים, לא קראתי דבר משלו. והנה במדף 'הספרים שאנחנו רוצים לדחוף לכם ואם אתם חברי מועדון גם תקבלו הנחה' בצומת ספרים בדרך לרכבת 'השלום' שכב 'העלמת עין' (מודן, 2022, תרגום נעה בן פורת). מכיוון שמדבקה הסתירה את הדמויות העומדות עם גבן לקורא בכריכה, עברתי על הכלל שאין לקנות ספרים שבהן דמויות עם גבן לקורא. בדיעבד גם מסתבר שמדובר על הספר השלישי בסדרת הבלש ויליאם ווריק. לא נורא, העלילה הכתובה בשנינות וציניות בריטית משובחת עומדת בפני עצמה [וגם הזמנתי את השניים הראשונים]. ווריק חוקר שחיתות משטרתית, במקביל למשפטו של סוחר סמים שעצר בספר הקודם [כך מסתבר], וקשרים מורכים של אשתו של הבלש עם אשתו לשעבר של הארכי פושע שעצר בספר הראשון. קרב מוחות משפטי, קרב מוחות בין צוותו של 'הנץ' ובין השוטרים המושחתים, זעמה של אישה נזנחת, ושוטרים סמויים ועוד. אין כמעט אלימות ומרדפים סוערים, אבל יש מחשבה. מומלץ לחופשת הקיץ.


שער 'הזקיף' של צ'יילד

בניגוד למרגלים ולבלשים הבריטים, שעיקר כוחם בשכלם, והם משתדלים להימנע מאלימות, הרי ג'ק ריצ'ר, גיבור ספריו של לי צ'יילד בריטי לשעבר, משתמש בשכלו אך גם בכוחו הרב. למי שלא קרא מספרי ר'יצר או ראה את הסרטים בכיכובו של טום קרוז, מדובר באיש המשטרה הצבאית של צבא ארה"ב החי מחוץ לחברה ולרשת, משוטט ללא כתובת ונקלע לתעלומות ולמהלומות. את 'הזקיף' (כנרת, זמורה, 2022, תרגום אביגיל בורנשטיין) כתב צ'יילד או בשמו האמיתי ג'ים גרנט עם בנו המופיע על הכריכה גם בפסדונים - אנדרו צ'יילד. בהקשר העלילה, ריצ'ר, אחרי שהוא מחטיף מכות לבעל מועדון, מגיע לעיירה די נידחת בטנסי ומציל את איש אבטחת הרשת של העיר מחטיפה. מסתבר שהלז נרדף לאחר שהרשת העירונית נפלה קורבן למתקפת כופרה. כרגיל ריצ'ר עוזר לנרדפים, וגם מעורבים רוסים הרוצים להטות את הבחירות, נאצים הרוצים לשחזר את עצרות היטלר, FBI, אנשי שוליים וזיכרונות עבר. את כולם ריצ'ר ישיג בצעד או שניים, וגם יחטיף להם מכות אחרי ניתוח אנליטי של תמונת המצב. סביר מינוס - לטיסה הקרובה לחופשת הקיץ.


#ספר. בעצם שלושה של מחברים בריטים. אחד מומלץ מאוד - לה קארה, אחד מומלץ - ארצ'ר, ואחד סביר מינוס - צ'יילד. במסגרת ההכנות לחופשות הקיץ או הנסיעות ברכבת.


נו, מה עכשיו אבעבעות הקוף? תקראו ותהיו נחמדים.


ויש גם שיר



130 צפיות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page