top of page
  • בעז זלמנוביץ

זיכרונות קריאה מ-25 באוגוסט

לצוקרברג יש מנהג נלוז, הוא מזכיר לנו את הדברים החכמים והפחות חכמים שכתבנו 'היום' לפני שנה, שנתיים וגו'. היום, למשל, קפצו לי כמה ספרים שסקרתי היום היום הזה ממש במהלך שבע השנים האחרונות. ולמה שרק אנחנו (צוקרברג ואני) נסבול? זה הנה כמה המלצות מ-25 באוגוסט. מסתבר שעבר כתבתי קצר.


את זה קראתי עוד פעם לפני 7 שנים, בלילות החמ"ל הארוכים. בסתיו 1943, בניסיון לפרוץ את הקו הגרמני בקסינו בדרומה של איטליה, בחרו בעלות הברית להנחית את הקורפוס השישי באנציו. היה זה, כפי שכתב מרטין בלומנסון - 'אנציו - ההימור שנכשל' (מערכות, 1989, תרגום שמעון פומפן). בלומנסון מתאר באופן יסודי את הקשר לנחיתה - החל ממעורבות היתר של ההנהגה המדינית - היטלר וצ'רצ'יל, הראייה האסטרטגית הגלובלית - מה המשאבים שיושקעו מבלי לפגוע בנחיתה בנורמנדי, התכנון המבצעי המורכב של נחיתה אמפיבית ומעל לכל השפעת המפקדים הבכירים והפחות בכירים על המערכה. ספר מרתק לחובבי הסוגה, ולמי שרוצה ללמוד על מלחמת העולם השנייה ועל מבצעי נחיתה מהים. #ספרים_שקראתי_בצוק_איתן, אבל ממש בסוף שכבר כמעט לא נלחמו.


גם זה מהסוף של צוק איתן. היסטוריה חלופית, מה היה קורה אילו גרמניה ויפן היו מנצחות במלחמת העולם השנייה. רעיון מפחיד המתואר בספרו המרתק של פיליפ ק' דיק - 'האיש במצודה הרמה' (עם עובד, 2012, תרגום שמעון אדף). מדע בדיוני דיסטופי. במערב ארצות הברית שולטים היפנים ובמזרחה הגרמנים. דמויות שונות נפגשות באקראי ומושפעות מספר היסטורי חלופי המתאר מצב שבו ארה"ב ובריטניה ניצחו במלחמה ומספר נבואה - ספר התמורות (אי-צ'ינג) - קונסול יפני, יהודי המייצר תכשיטים ואשתו בנפרד מאמנת הג'ודו, מחסל גרמני ועוד. מעורר מחשבה על מה היה יכול להיות ובעיקר על נפש האדם. מומלץ ביותר, לא רק לחובבי המדע הבדיוני וספרי המשטרים הדיקטטוריים הבדיוניים והלא-בדיוניים.


זה מלפני חמש שנים. יוני שטבון כתב ספר על שרותו הצבאי הסדיר, ובעיקר על הקרב בבינת ג'בל בו כקמב"ץ גדוד 51, לחם ועל תפקודו ועל אומץ ליבו זכה בצל"ש הרמטכ"ל. ב'תחת אש - רשימותיו של מפקד משדה הקרב' (ידיעות ספרים, 2016), שטבון מספר על חוויותיו, הבנותיו ומחשבותיו כיצד צריך לפעול מפקד על מנת להוביל את פקודיו בשגרה ובקרב. שטבון פורס את משנתו הערכית תוך תיאור תפקידיו ואירועים מרכזיים בהם. הספר הוא שוטף לקריאה, והיה יכול להיות טריוויאלי ואולי אף בנלי, אלמלא תיאור הקרב בבינת ג'בל, ובעיקר תיאוריו ומחשבותיו של שטבון על יציאתו, בזמן המשבר, אל הקרב והובלת חיילים שלא הכיר אישית בלחימה. רק בשביל זה מומלץ לקרוא את הספר. #ספר על חוויותיו ומחשבותיו של אדם בקרב. למתעניינים בתחום, ולמתעניינים במלחמת לבנון השנייה.


זה ספר שונה מהאחרים ואותו קראתי לפני שלוש שנים. אחת ההגדרות של 'פשטני' ב'המלון העברי המרכז' של אבן-שושן [שהוא אחד הספרים הראשונים שקניתי או אולי קבלתי מתנה מאמא?] - 'פשוט ובלתי-מעמיק, שטחי'. זה היה החשד שלי כאשר התחלתי לקרוא ב'צבע החלב' של נל ליישון (תשע נשמות, 2018 [תרגום נהדר של רותם עטר]). אבל ככל שהעמקתי בעונות השנה המסמלות ומלוות את חלקי הספר אודות מרי הנערה הכפרית הצולעת שנשלחת לשמש בביתו של הכומר הכפרי, חשבתי שהכוונה לאחת ההגדרה של פשטות - 'תכונתו של הדבר הפשוט, חסר כל סבוך וקשי'. אבל מסתבר שלא כך, הדברים סבוכים ובעלי קושי למרות השפה הפשטנית של מרי המספרת. הסיפור [כתוב שזה רומן, אבל תנערו אותי, לא מצליח להבין בהבדלים בין הסוגות, אבל מה שחשוב, העיקר של זה סיפור טוב] מתנהל בסביבה הכפרית, הפשוטה והצנועה מעל פני השטח, אך הקשה, המורכבת והסבוכה מתחתיה. אולי זה מה שליישון מנסה לומר לנו? אולי. #ספר על מאבק לקרוא, לכתוב ולחיות. פשוט זה לא. מומלץ. תקראו, ואולי תכתבו, אבל בעיקר תהיו נחמדים. הספר הזכיר לי את הטיול בקיץ 2017 בוולס - הנה תתגעגעו יחד איתי https://www.halomot-shmurim.com/single-post/TheBeaconsWay


ועכשיו מה יש לנו? גרפים, חיסונים ומסיכות, תקראו ותהיו נחמדים.


ויש גם שיר שצרפתי לצבע החלב

91 צפיות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page