top of page
  • בעז זלמנוביץ

גבר, גבר


נתחיל בוידוי - לא קראתי את מובי דיק. כלומר אני יכול להעמיד פנים שקראתי, וגם למצוא תקציר וכמה ציטוטים חיוניים במרשתת, אבל לא. לא קראתי את ספרו הנודע של הרמן מלוויל. מה כן קראתי ממנו? אני חושב שאת אחד מהספרים המורכבים, הפסיכדליים והמופרעים שקראתי - 'מארדי והמסע לשם' (אינדיבוק, 2014) הוא ספר כזה. קבלתי/קניתי אותו במסגרת גיוס המונים לסיוע למבצע התרגום של יהונתן דיין. לפעמים לוקח הרבה זמן לסיים קריאה של ספר, ובדרך נקראים רבים אחרים - יש ספרים שבנויים לכך, ו'מארדי' הוא כזה. זה ספר ארוך המחולק לפרקים קצרים המתאר מסע - בריחה של מלח נמלט במרחב איים מדומיין 'מארדי', גם בעקבות דמות אישה שהתאהב בה. בשייט בין איים, אנשים, דמויות, צמחים, דגים ויצורים אחרים עם דיונים פילוסופיים ושירים. ספר פסיכדלי - קליידוסקופי מהמאה ה-19, חסר סגנון אחיד ורצף, עד שלפעמים את השואל מה מלוויל לקח בזמן הכתיבה, המאתגר את הקריאה, הריכוז וההבנה. זה לטעמי ספר למיטבי לכת או קרוא המוכנים לאתגר עצמם בקריאה שונה.


אבל בעצם התכנסנו לצורך ספר אחר של מלוויל, שיצא זה עתה בהוצאת נהר ספרים - 'קוקוריקו!' גם בתרגום של יהונתן דיין שכבמרבית ספרי נהר, הוסיף אחרית דבר ארוכה יחסית ומלמדת על מלוויל, יצירתו ותכני שני הסיפורים שבספרון. הסיפור הראשון שהספר נושא את שמו - 'קוקוריקו! או קריאתו של הגבר הגאה, בנבנטאו' ושנכתב ב-1853 מתאר את החיפוש של המספר, בן דמותו של מלוויל כך נדמה, אחר התרנגול המשקף במחשבתו את 'הגבר' האגדי 'שנטיקליר' שקריאתו מביאה את השמש. זו מעודדת את רוחו השפופה מכישלונותיו ומחוסר יכולתו לעמוד במרוץ החיים וגם בתביעות הנושים. ברגע שפוף ביותר, קוקוריקו אדיר מפיח תקווה בחייו והוא יוצא בכל העמק לחפש את הבעלים, העשיר והמצליח, כך משוער, המגדל את התרנגול. אולי באופן צפוי מדי, הבעלים מתגלה כאדם העני ומוכה הגורל ביותר. זה איננו מתכוון לוותר על שכוי בעל הגרון העמוק. דיין באחרית הדבר דן במשמעות הסמלית של התרנגול וקריאתו, לא רק אצל מלוויל אלא באופן מקיף. אבל זה סיפור על היאחזות בתקווה בחיים קשים.


הסיפור השני 'שמחת הכישלון' (1854) סיפור סטירי שניתן להבינו על רקע תקופת ההמצאות, רישום הפטנטים, הערצת הטכנולוגיה והמכונות, והרצון להתעשרות מהירה. כפי שנכתב באחרית הדבר, זו תקופה מעצבת של ארצות הברית, ההפיכה למעצמה והמרוץ למערב. שלוש דמויות בסיפור. במרכז הדוד המוביל את קרובו-המספר ואת המשרת "השחור שב השיער שלו" לשייט כנגד הזרם על מנת לנסות את ההמצאה שעבד עליה כ-10 שנים: "חדור סקרנות הצצתי פנימה ולהפתעתי ראיתי צרור סבוך ופתלתל עשוי אין-ספור צינורות מתכת ובוכנות מכל הסוגים והמינים, בכל הגדלים והאורכים, שלובים ללא התר זה בזה בפקעת אחת גדולה, שנראתה כמאורה רחבה של פתנים ונחשי אנקודה". כצפוי, על פי שם הסיפור, למרות הניסיונות, הפטנט הסודי ליבוש ביצות ונהרות כושל. בכתיבתו הנכונה, מלוויל מקדים את היועצים הרוחניים וגם הלא רוחניים הקוראים ל"צמוח מכישלון": "אבל עכשיו הכול נגמר, בחור, אני שמח שנכשלתי. אני אומר לך, בחור, הכישלון הפך אותי לאדם זקן וטוב. בהתחלה זה היה נורא, אבל אני שמח שנכשלתי. השבח לאל על הכישלון!". הנה כבר סיבה נוספת לקרוא את מלוויל ולא 'הנזיר ששכנע אתכם לקנות את הספר שלו ונעשה עשיר'.


#ספר. לא חייבים את מובי דיק בשביל לקרוא את מלוויל. מומלץ לא רק לרוצים ללמוד על מלוויל ועל הרוח האמריקנית. ותקנו ישירות מההוצאות העצמאיות.


אולי החום ימייס את הקורונה ואולי לא, אנחנו נקרא ונהיה נחמדים.


ויש גם שיר או בעצם קטע כלי

145 צפיות0 תגובות
bottom of page