top of page
  • בעז זלמנוביץ

אליאנה שמופיעה במערכה הראשונה...


שער 'אליאנה גולדסטיין' של מרטין רכטמן

למי שעוקב אחרי, אם יש כזה או כזו, ברורה העדפתי לספרי ההוצאות לאור העצמאיות. כפי שכתבתי בחלק הראשון של סיכום שנת הקריאה 2020, 75 מהספרים שקראתי במהלכה היו מפרי ההוצאות לאור העצמאיות, אשר למרות הקשיים של השנה המשיכו לתרגם, לכתוב, לערוך, לעצב, להדפיס ובעיקר להשקיע משאבים ומאמץ בשבילי. כן. בשבילי. והנה ספר שהוא תוצאה של שיתוף פעולה חוזר או מתמשך בין מייסדי זיקית, שירה חפר בעלת לוקוס, ואוריאל קון מו"ל תשע נשמות, מהשתיים שבחביבות עלי - 'אליאנה גולדסטיין' שכתב מרטין רכטמן (זיקית, 2020 [תרגום סוניה ברשילון]).


פטריה מבט מהחזית - צלם בעז זלמנוביץ

רכטמן, שזו הנובלה השנייה שלו שתורגמה לעברית [הראשונה 'שתי חברות' יצאה במסגרת פטיט של תשע נשמות'], יוצא לשוטט ברחובות ושכונות בואנוס איירס בירת ארגנטינה ומהלבבות התרבותיים של דרום אמריקה והספרדיות. הוא עושה זאת באמצעות המספר המקבל את חייו ואת מקריותם בסטואיות, בחוסר מאמץ, ובציניות מעודנת המתובלת בגראס: "אני הגעתי להשקת הספר לגמרי במקרה, אירועים מסוג זה לא עניינו אותי בכלל, אהבתי לקרוא, אבל העולם הספרותי נראה לי זר כל כך, כמו תוכניות הרכילות בטלוויזיה. נכנסתי לחנות הספרים כי ידעתי שבבר שלה מגישים קפה סביר." מחוץ לבר הוא פוגש את אליאנה גולדסטיין, הם שותים, מעשנים גראס, מבלים את הלילה ובבוקר היא קוראת לו, "נשמה", והולכת. הוא לא יודע את שמה, אבל שאריות הג'וינט הופכות את חזרות הנגינה של השכן הפסנתרן מסיוט לחוויה עילאית. לכן הוא יוצא לחיפוש אחר הבחורה, או יותר נכון אחר העשב הנכון.


השתקפות - צלם בעז זלמנוביץ

גולדסטיין, מבליחה בדרך, חוברת, נפרדת, מתעלמת, מרמזת, ודוחה. אבל בפועל, רכטמן בניגוד לשם הספר לא שם אותה במרכז: "- מה שלומך, אליאנה - אמרתי לה, ולא הצלחתי להימנע מלהשפיל מבט אל המזוודה. היה לי מוזר לבטא את השם שלה, הוא נשמע קשה וקר. השם אליאנה תבע שם חיבה. בטח יש רגע מדויק שבו אפשר להתחיל לקרוא למישהו בשם חיבה בלי שתהיה לכך משמעות מיוחדת, אבל אני תמיד פספסתי את הרגע הזה; כששמתי לב כבר היה מאוחר מדי." למרות שהעלילה מחברת בין המספר לדמויות קרובות נוספות - אביו וזוגתו-פילגשו, זוג "חברים", מאבק על דירה, וגם עם דמויות "קוד" - כמו השליח, הדילרית, והוא יוצא לבלות, לשחק, ועוד וכמובן יש חיפוש אחר העשב המתאים למוזיקה שמימית, אנחנו חושבים מתי תשוב אליאנה, הרי היא הופיעה במערכה הראשונה. האם היא תירה במערכה האחרונה? ומה כמעט יפגע במספר? זה אחד ממשפטי הסיום המוזרים שקראתי לאחרונה. זה חלק מהעניין שיוצר רכטמן, בנוסף לשפה, לתיאור המקומות והרגשות. בניגוד, או אולי בהתאם, לרוח הטור של רותי רודנר במוסף גלריה (25/12/2020): "סלבאדור דאלי אמר "אל תפחדו מהשלמות, כי ממילא לא תפגשו אותה". המספר לא חותר למושלמות, ומסתפק במועט ובמה שקורה, אבל אנחנו קראנו את רכטמן ונהננו.


#ספר מצוין על מפגשים אקראיים ושיטוט בבואנוס איירס. תנסו את רכטמן, רק תרוויחו.


הידד, הסגר השלישי הגיע [רק לממושמעים הפריאריים] אז תקראו ותהיו נחמדים.


ויש גם שיר של סנדי דני המופלאה

They said that it was snowing in astounded tones upon the news.

I wonder why they're always so surprised 'cause every year it snows.

151 צפיות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page