top of page
  • בעז זלמנוביץ

אות 'המלחמה ללא אות' - שלושה הרהורים


מבט מדלעת לכיוון דרום מערב - צלם בעז זלמנוביץ

דובר צה"ל פרסם השבוע הודעה על כך שהרמטכ"ל, רא"ל כוכבי, מינה צוות בראשותו של הרמטכ"ל לשעבר ,רא"ל שאול מופז, על מנת שיבחן את: "האפשרות להענקת אות מערכה למשרתים בתקופת הלחימה של צה"ל בלבנון" עוד הוסיף הרמטכ"ל כי: "באם תמצא הוועדה כי נכון להעניק אות מערכה, היא תבחן גם את הנושאים הבאים- מתן שם למערכה, תקופה מזכה בקבלת האות והקריטריונים לזכאות." למרות שלא נקבעו בהודעה תיחומי המערכה ניתן לשער שמדובר החל במועד שבו הסתיימה באופן רשמי מלחמת לבנון הראשונה, היא בשמה הרשמי "מבצע שלום הגליל" - 29 בספטמבר 1982 עד היציאה מאזור הביטחון ב-24 במאי 2000. העיסוק בעניינים הללו קיבל תנופה, בעיקר מדחיפת ועד הפעולה להכרה במלחמה ברצועת הביטחון, שגם קיימו שיחת זום עם שר הביטחון המבודד. מאחורי הוועד והמאמץ עומדים רבים מ-36000 חברי קבוצת הפייסבוק 'סיפורים מלבנון - מה שקרה במוצבים' ועוד רבים אחרים. אני מתקשה להחליט האם מבחינה אישית המהלך חיוני, אבל מכיוון שרבים חשים בצורך המבוטא, גם בפוסטים המופעים בקבוצת ה'סיפורים מלבנון', דעתי האישית איננה חשובה. אבל הוועדה שמינה הרמטכ"ל תצטרך לשקול שיקולים נוספים ולהתבונן גם במערכות נוספות בעתיד, וגם בעבר. הנה שלושה הרהורים בעניין.


השם מלחמה ללא אות מגיע משם ספרו של צ'יקו תמיר, והוועדה תצטרך להחליט האם לבקש מהממשלה להכריז על מלחמה רשמית חדשה. אני משער שלא תהיה ההכרזה על 'מלחמה'. עניין שיש לו השלכות נרחבות מעבר להכרזה. מלחמת ההתשה שהוכרז באופן רשמי רק ב-2003, על תיקופה ועל הענקת אות מערכה עבורה, לא נקבעה כ'מלחמה'. לכן בנוסף לחלוקת אות 'צוק איתן' - מבצע שלא הוכרז כמלחמה, היא מהווה את תקדים ואת הבסיס למתן אות למערכה או מבצע שלא הוכרזו כמלחמה. דבר זה סולל את הדרך לתביעות נוספות לקביעת מערכות ולאותות. מה בדבר האינתיפאדות השונות? הראשונה? השנייה? ומה עם "עופרת יצוקה"? ו"חומת מגן"? ומה עם חיילים שלחמו בלבנון לפני של"ג בפשיטות, ב'קלחות' במבצע 'ליטני'? הוועדה תצטרך אם כן לחשוב גם על מה יהיו המדדים לקביעת מערכות נוספות שבעקבותיהן יוענק אות מערכה.


חורבות מחנה שער עגל - צלם בעז זלמנוביץ

ומי יקבל? הרי צריכים לתת לכל מי ששירת בצבא באותה עת. לא? איך יקבעו? גם כאן יאלצו כנראה לפעול על פי תקדים מלחמת ההתשה? למשל, נהג משאית הלחם ממרכז תובלה שהביא לחם לשער עגל זכאי? אנשי תיקון הנשק במש"א שתיקנו מא"גים זכאים? רק מי שנכנס ללבנון? טייסים, רק מי שטס מעל לבנון? אנשי מערך הבקרה האווירית ? בחיל הים? מי שהפליג צפונית לראש הנקרה? ומי באמ"ן? רק מי שהכין מפות שליטה לצפון... וכו? בהתאם לתקדים מלחמת ההתשה, ניתן לשער כי הזכאים לאות המערכה יהיו כל מי ששרתו בצה"ל במשך אותן 18 שנים, ועוד רבים נוספים. יהיו אלה אנשי גופי הביטחון השונים [משטרה, שב"ס, שב"כ, מוסד, משמר הכנסת ועוד], אנשי משרדי ממשלה שונים, עובדי התעשיות הביטחוניות, נהגי הובלה ותובלה ועוד. וגם, בלי טיפה של ציניות, יש להעניק את האות גם לדודה מרי [לצערנו ליורשיה], ובעלי דוכנים נוספים בגדר הטובה שתמכו בחיילים מעבר למסחר. בקיצור מתן "רק ללוחמים בלבנון" הוא בעייתי ביותר. האם הדוחפים לאות יהיו מאוכזבים במידה יתנו אותו לציבור הרב הזה, יש זריזים שחישבו את מספר הזכאים מ-18 שנות המערכה בלמעלה ממיליון וחצי זכאים? ואולי זה טוב שבמקום רק אלה שנשאו בעוול המוצבים, המארבים, הפצמ"רים, הטילים והשיירות 'כולם' שיקבלו.


שאלה נוספת, רגישה מאוד, שכן היא כרוכה בקישור שעושים חלק מהמבקשים בהכרה ב'מערכה' מובחנת שהאות מייצגה, נדרשת להישאל. אם כי זו אולי שאלה אישית ולא שאלה שהוועדה צריכה לעסוק בה. בפוסט בפייסבוק שפרסם חיים הר-זהב ממובילי הדרישה, ומחבר הספר המרתק 'לבנון - מלחמה אבודה', הוא כותב: "בשיחה הודה ועד הפעולה לשר גנץ ולרמטכ"ל על הקמת הוועדה וביקש כי עבודת הוועדה תהיה מהירה ככל הניתן בכדי להביא לסגירת מעגל בעבור המשפחות השכולות, הפצועים בגוף ובנפש והלוחמים" - האם הכרה רשמית ומתן אות יתנו מזור למשפחות השכולות ולפגועים בגוף ובנפש? אינני יודע. האם קביעת תאריכים ותיחום סוגרת מעגל? ואיך? אין לי מושג. ועוד נשאל, האם הכרה במלחמת ההתשה סגרה מעגל עבור המשפחות השכולות והפצועים? והאם הענקת אות מלחמת יום הכיפורים ריפאה את הפצעים? אני תקווה שהמהלך יסייע לחלק מהלוחמים והמשפחות בכאב, ושלא אחרי שיוענקו האותות ויסתיימו הטקסים הבורות בנשמות יותרו עמוקים כמו שהם.


1,038 צפיות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page