top of page
  • בעז זלמנוביץ

אהבת נפש - בְשָׂרִי בְּאֶרֶץ צִיָּה וְעָיֵף בְּלִי מָיִם


עטיפת 'אהבת נפש' - מאת יהושע בר-יוסף

יהושע בר-יוסף, סופר, עיתונאי, מחזאי בן למשפחה חרדית, דור חמישי בצפת עסק בכתיבתו גם בחברה הישראלית בכללותה וגם בחברה החרדית שבה גדל. 'אהבת נפש' (הקיבוץ המאוחד, 1979) עוסק בחברה החרדית ואהבת האלהים או אי אהבתו, אהבת העצמי, ואהבת האחר - אהבת אישה ואהבת גבר. המספר - אשר הלפר - סופר סת"ם בשנות החמישים שלו שגדל כבן יחיד במשפחה ממעמד נמוך בחברה החרדית, מקיים חיים כפולים של אדם מאמין כלפי חוץ, אך פנימה בחדרו ובנפשו הוא איננו מאמין. אולם הוא איננו יוצא או חוזר "בשאלה" משום הנוחות שבחיים הכפולים הללו.




אשא עיני אל השחקים - צלם בעז זלמנוביץ בשטוקהולם

כפי שמסכם שרוליק מוזס באתר תרבות' - חרדים עושים תרבות: "אשר לא היה אנטי דתי, לא היה חשוב לו לצאת בשאלה באופן רשמי והוא לא ראה בכך ערך גדול. הוא הבין שלא ירוויח אושר גדול באשר יעשה מעשה שכזה שהרי פרנסתו, כסופר סת"ם וכקליגרף מומחה, פרנסה אותו בנדיבות. זו עבודה שלא יוכל להמשיך בה באם היה עוזב ונאלץ היה למצוא עבודה שמכניסה פחות וקשה בהרבה. מצבו כאיש אמיד ומעמדו החברתי הטו את הכף לטובת הישארותו בקהילה. בנוסף על שיקולים אלו, אופיו כאיש קר חסר רגשות עזים הקלו על קיום שגרת חייו על אף הניגודיות בין אורח חייו החיצוני והשקפת עולמו הפנימית." כך גם יחסיו עם אשתו וגיסו הדומיננטי. יחסים של שמירת הסוד פנימה בתוך המשפחה מפני הסביבה והחברה.


אֱלֹהִים אֵלִי אַתָּה אֲ‍שַׁחֲרֶךָּ צָמְאָה לְךָ נַפְשִׁי כָּמַהּ לְךָ בְשָׂרִי בְּאֶרֶץ צִיָּה וְעָיֵף בְּלִי מָיִם (תהלים, סג, ב).


השער הפנימי של העותק שמצאתי נושא סממני ילדותי ומשפחתי

התפנית שעד אליה ניתן לחשוב שהנפש האהובה היא נפשו של המחבר, שהיא בלבד המעניינת אותו ואהבת אלוהים איננה בנמצא, מתרחשת כאשר אשר מתבקש לחנוך בכתיבת סת"ם את אחיה הצעיר של אשתו, נער בן 16(?). כאן מתעוררים בו תחושות ויצרים עזים שאינם מובילים למעשה מעבר לתשוקה, למחשבה ולהתבוננות, ולמרות אי הנוחות של הדיון בגבולות הפדופיליה(?), הדברים מסיטים את הסיפור לכיוון אחר ושונה. גם כאן נשתמש בסקירתו של מוזס מחרדים עושים תרבות:


"האם הסופר רצה לדבר על הקושי של ההומוסקסואל שגדול מהקושי של האנוס, שהרי לאנוס יש מקום לפרוק את ליבו כשיוצא משערי החומות ונפגש בהיחבא עם אנוסים או חילונים. בעוד ההומוסקסואל נמצא לבד עם עצמו בסיפור זה (מדובר על סוף שנות השבעים שההומוסקסואלים היו חוץ ללגיטימציה החברתית).  אולי הסופר דאג לתת לקורא תהייה על ייסורי מחשבה של אדם שהעולם החברתי (החרדי והחילוני, מבחינת שונותו ככופר וכבעל נטיה מינית שונה) סוגר עליו מכל צדדיו ואין מרגוע לנפשו בעולם?"


#ספר על נפש לכודה. בר-יוסף, יוצר סיפור מרתק, למרות שאין בו כמעט עלילה דרמטית, ואין כמעט דיאלוגים [אולם כשהם מגיעים וזכות הדיבור ניתנת לאחר, הם חשובים]. מומלץ ביותר.


לא משנה איזה יום היום, העיקר תקראו ותהיו נחמדים.


ויש גם שיר - מי יכול לבכות כך חוץ מג'ניס ג'ופלין?

69 צפיות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page