top of page
  • בעז זלמנוביץ

ההתקוממות שסדקה



חשבתי להתחיל את הסקירה כך: כאשר אני מקבל משימה הקשורה לתקופה היסטורית (צבאית) אני מתחיל בקריאת ספרות "גלויה" רבה לפני שאני ניגש לפרויקט, וזאת על מנת ללמוד אודותיו ולהתמצא בגדול בספרות שנכתבה. זו הייתה פתיחה אפשרית, אבל כאשר מדובר באינתיפאדה (זו שלא ידעה שהיא הראשונה), אני יכול להתחיל אחרת את הסקירה. אתה ימי בחרותי "בילתי" באינתיפאדה, כמפקד מחלקה (צוות) צעיר, אך בעיקר כמפקד פלוגה בשלבים היותר מאוחרים של המאבק המתיש, המפרך, הסיזיפי והקשה נפשית. אולי בגלל זה לא קראתי ולמדתי את הרכיבים והמרכיבים של התקוממות שפרצה בדצמבר 1987 ברצועת עזה והתפשטה לשטחי יהודה ושומרון [או הגדה המערבית שגם המלך חוסיין ויתר עליה].


קריאה בספרם של זאב שיף ואהוד יערי 'אינתיפאדה' [שוקן, 1990] מקנה בסיס טובה לשנתיים הראשונות של האינתיפאדה. שיף ויערי סוקרים כרונולוגית ונושאית את מקורות התפרצות, את התהליכים בחברה הפלסטינית שהובילו להתקוממות (פרולטריון הזועם? לאומנות, דתיות) ואת התהליכים והארגונים שנוצרו במהלכה. ומנגד את התגובה הישראלית, את ההפתעה [גם אש"ף הופתע, אז צרת רבים...], את המבוכה, ואת ההבנה שאין ארוחות חינם (וגם לא שליטה על עם אחר). ובהמשך את הניסיונות הפלסטינים למסד את התקוממות, להשיג הישגים אסטרטגיים, ואת המהלכים-גישושים להסדרים. בקיצור סקירה שאמנם אין לה פרספקטיבה היסטורית, אבל מבוססת על מקורות רבים [שלא מצוינים] ועל ההבנה והידע של שיף ויערי.


ואני שואל עצמי למה הדחקתי את התקופה הזו, שהרי אחרי קריאה בספר, ברור לי שלא ידעתי הרבה אז וגם עכשיו. כלומר רצנו כעכברים מורעלים אחרי ההמון, אחרי מבוקשים [אם עצרתי את רנטיסי, זה נחשב?] , מוחקים כתובות, מסלקים מחסומים, חוטפים אבנים, ברזלים, בקבוקי תבערה, ויריות, אבל לא הבנו מה קורה ולמה. נזכרתי שאלוף הפיקוד [וילנאי] ישב לשוחח איתי כשהייתי סמ"פ על המשך השירות, ואמרתי שאני מתלבט בגלל הקושי הנפשי לעסוק בשיטור ובמאבק באוכלוסייה. זה אולי הגורם העיקרי להדחקה.

הנה לא מזמן פגשתי את ע' שהיה מ"מ אצלי באותה תקופה, ושמחתי שאמר, שהוא זוכר את המאבק שלי על שמירת הערכים [כמה שניתן] ועל המידתיות ועל הכבוד העצמי שלנו ושל הצד השני [טוב, אני לא עד כדי כך תמים לחשוב שידעתי מה קורה בכל מקום (או כמו שרבינו נווה היה אומר: אם אתה יודע 5% ממה שקורה תהיה מרוצה)]. בכל מקרה הספר האיר לי בקצת את התקופה. התמונות צולמו על-ידי בבני-סוהילה בקיץ הלח של 1990.

#ספר המנתח היטב את האינתיפאדה, המאבק ששינה את האזור. מומלץ למי שמתעניין בתקופה ורוצה להבין את מקורות התרחשויות בימינו. [ותזכרו אתם אולי לא מתעניינים בהתקוממות, אבל היא מתעניינת בכם].

תקראו, ימין או שמאל, העיקר שתהיו נחמדים.

ויש גם שיר


102 צפיות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page