top of page
  • בעז זלמנוביץ

המעניש שנעל"ח


נעל"ח בצבאית משמעו - נדחה עד להודעה חדשה. במילים אחרות, הפרויקט או הדיון בוטלו ואולי יצוצו וישובו מתי שהוא בעתיד הרחוק.

ביולי האחרון הודיע צבא ארה"ב שהוא מבטל את פרויקט XM-25. רובה תחמושת 25 מ"מ רסיקת האוויר שנועד להיות "משנה משחק" [כינוי זה הוא בדרך כלל אחד הסימנים לפרויקט בעייתי], "קפיצת דור" [עוד סימן] ושקיבל את הכינוי היחצ"ני The Punisher, בוטל ביחד עם עוד כמה עשרות פרויקטים של צבא ארה"ב.

הצורך המבצעי לתחמושת המאפשרת פגיעה מדויקת באויב המסתתר אחרי מחסה קיים מאז ומתמיד. צורך זה התחזק באפגניסטן, כאשר טווחי המגע והקרקע הדגישו צורך זה. בדרג הלוחם - הכיתה ומחלקת החי"ר הפתרון המסורתי הוא בדמות חנ"ם תלול מסלול. למשל מרגמה 52 מ"מ שכונתה ארטילרית הכיס של המ"מ או מטול 40 מ"מ. לשני אלה בעיות של דיוק [ולמרגמה גם של משקל], למרות כוונות כאלה או אחרות.

המעניש נועד לפתור זאת עד טווח של 600 מ' באמצעות כוונת שאפשרת מדידת טווח למטרה, הזנתה ומערכת שהזינה את הטווח וקבעה לחימוש את מיקום הפיצוץ. סך הכל נראה פתרון לא מסובך, זו לא הייתה מערכת המערכות כדוגמת ה-FCS, או מטוס מורכב מדי כדוגמת F-35 ולא נראה שצריך המון כסף, זמן ומשאבים לפתח אותה. זה למה היא נכשלה?

יש לכך מספר סיבות, להבנתי. בניסויים המבצעיים באפגניסטן, הטכנולוגיה לא הצליחה לעמוד בהבטחות, ומעבר לכך במהלך סבב הניסויים השני [2013], כישלון במערכת ההזנה ופציעת מפעילים, אמנם מינורית, גרמה להפסקת הניסויים ולדחיית ההצטיידות, הפחתת התקצוב ולגסיסת הפרויקט. בנוסף, הנסיינים לא היו מרוצים ממשקל הנשק, מכובד ומיעוט החימוש ולא היו מוכנים לוותר על הנשק האישי בשבילו.

ניתן להניח שיש גורמים נוספים שתרמו להפסקת הפרויקט, אבל ניתן גם לשאול את השאלה החשובה, האם זה לא היה נשק שנועד ללוחמי החוד, והיה זה אחד מפרויקטים המגלומניים כגון F-35 או נושאות המטוסים, האם היו מפסיקים אותו? ואולי בעצם לא היה צריך אותו בכלל?

אשמח לשמוע דעות, רעיונות ומחשבות למה שגרם לביטול הפרויקט הזה ופרויקטים נוספים.

[מקור התמונה - צבא ארה"ב]

198 צפיות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page