top of page
  • בעז זלמנוביץ

מציצנות


כאשר אני יושב לסכם או לסקור בקצרה ספר שקראתי, עבור עצמי ועבור המעוניינים, יש בי התלבטות מה לעשות. האם לתאר את עיקרי העלילה? לטעמי העלילה אמנם חשובה, אבל היא לא העיקר בספר. העיקר היא דרך הסיפור והיכולת של הסופר או הסופרת ליצור את התשתית לדמיונם של הקוראים ולאפשר להם לראות בראשם את הסיפור כפי שהם ממתארים את הדמויות, לבושם, תנועותיהם המרחב, חיתוך הדיבור וכדומה. האם לנתח את רבדי הסיפור ואת ההשלכות על הספרות ואת המוטיבים שיובאו ממקומות אחרים, את התכתבות עם סוגות שונות וכו'? זה מעניין, אבל אין לי את רוחב ועומק הידיעה לשם כך. בהקשר זה ניתן לי רק לקנא בכותבים כמו עפר סקר שכתב ב-2001 על 'האיש המושמד' של אלפרד בסטר (מסדה, 1983 [תרגום חנוך לבבי]) בהומור וגם מתוך ידע נרחב.


תמונה ג'ורנל מדע בדיוני בו פורסם הסיפור לראשונה - מקור ויקיפדיה

גם אני קראתי את 'האיש המושמד' שכתב בסטר ב-1953. בסטר יהודי מדור כותבי המדע הבדיוני שלאחר מלחמת העולם השנייה מתאר עולם בשנת 2301 שבו קיימים אנשים היכולים לקרוא מחשבות, בעלי יכולות טלפתיה המפעילים שיטות ת.ע.ח (תפיסה על חושית) המהווים קבוצה נבחרת והעוסקים, גם, במניעת פשיעה באמצעות הצצה או מציצנות למוחם של האנשים בכל מקום וזמן. זה המוטיב המוביל בעלילה. האם בן רייך יו"ר ראש של קונצרן ענקי שאיננו מציצן יוכל לחסל את יריבו ולהשתלט על המסחר העולמי-הגלקטי או שמא יריבו המציצן דרגה 3 (כי גם במציצנות יש רמות יכולת) מפקח המשטרה פאואל יצליח לסכל ולגלות את מהלכיו של רייך?


עד סוף הקיץ נדע את התשובה - צילום בעז זלמנוביץ

הסופר האנגלי ריצ'ארד בירד [Richard Beard] כותב ש'האיש המושמד' הוא הספר האהוב עליו, הספר המנחם שלו, שהוא חוזר אליו שוב ושוב מאז שקרא אותו לראשונה ב-1985. במאמר ב-Independent מ-2011 הוא מתאר את הסיבות לכך, ובהן העלילה הבלשית הסוחפת, למרות שאנו כמעט יודעים מה יהיה בסוף כפי שמרמז שם הספר, הרבדים הפרוידיאניים והאדיפליים, ויכולת של בסטר לשכנע אתנו שהמצאותיו הן בעלות היתכנות מתי שהוא, נגיד ב-2301. וכפי שמסתיים הספר, מערכת השמש כבר סובבה תשע פעמים את הגלקסיה ו[באנגלית זה נשמע טוב יותר]:

"There has been joy. There will be joy again."


#ספר מדע בדיוני מדור המייסדים, בלש עתידני, קצבי, פילוסופי ומסקרן. קלאסיקה. מומלץ.


תקראו ותהיו נחמדים, כי אנחנו יודעים מה אתם חושבים.


ויש גם שיר

78 צפיות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page