top of page
  • בעז זלמנוביץ

לחצות את התעלה


"האסטרטגיה שלנו שאפה מאז ומתמיד לאלץ את האויב להילחם בתנאינו אנו; אך מעולם לא ציפינו מהם לשתף פעולה", כתב שאזלי ביום שלישי 9 באוקטובר.


השבת המשכתי את הקריאה בספרי גזרת התעלה ב-1973. וכמו שאומרים בשדה הקרב גם לאויב זכות הצבעה. במקרה הזה, הוא אפילו הכתיב את המהלכים, לפחות בימים הראשונים. האיש שהוביל זאת היה רמטכ"ל הכוחות המזויינים המצרים סעד אלדין אלשאזלי, ולאחר שהודח ונשלח לגלות כשגריר מצרים בלונדון כתב על זה ספר - 'חציית התעלה' (מערכות, 1987).

כשלמדתי בפו"ם, במחצית שנות ה-90, עיקר הדיון בספר (מה שאני זוכר) היה האם המצרים תכננו 'עצירה אופרטיבית' על פי התפיסה הסובייטית. זה היה מאוד אופנתי בשיח המערכתני של אותם ימים. אבל אני מודה שהחמצתי את הספר החשוב מבחינה צבאית.

שאזלי היה איש צבא מקצועי וזה מתבטא לפחות בשני פרקים. השיקום העוסק בבניין הכוח ותכנון מבצעי לקראת המלחמה. הניתוח של המגבלות הפוליטיות, המדיניות והצבאיות וההכנות בהתאם לכך הוא מרתק. לדעתי חובת קריאה לכל מי שעוסק בכך בצה"ל. הפרק השני הוא הניתוח המקצועי של ההצלחה והכישלון במלחמה. גם הוא מרתק ומלמד, אם מסירים את התנצחויות עם סאדאת [ שהן מעניינות בהקשר אחר].

#ספר על הצד השני של הגבעה או התעלה. חשוב למי שרוצה ללמוד את מחשבות הצד השני. מומלץ לרוצים להעמיק בלימוד המלחמה הזו והמלחמה בכלל.

50 צפיות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page