top of page
  • בעז זלמנוביץ

ארבעה ספרים כנגד ארבעה בנים


טוב. לא באמת אני מתכוון להתאים ספר לכל אחת מהדמויות הקטגוריות שההגדה משתמשת בהן, אבל נראה לי שזו כותרת קליטה ואולי גם תמשוך מי מכם או ממכן לפתוח את הרשומה ולהתעניין באחד מארבעת הספרים שרציתי להמליץ עליהם. כרגיל אני מתנצל בפני הספרים, הסופרים וההוצאות לאור שאינני מקדיש רשומה נפרדת לכל אחד מהספרים הללו שמגיע להם רשומה שכזו, אבל צוק העתים וכו'. חג שמח.


שער 'רצח בשטח B' של חזני

אסף חזני יוצא שוב לשוטט במרחבי הביניים, הלימינליים, האפורים והמטושטשים. בספרו הקודם 'קניון לעזאזל' יצא חזני לשיטוט אנתרופולוגי תצפית בספר המדבר באמצעות מסעות הג'יפאים, ב'רצח בשטח B' (עברית, 2023) הוא מציג את הדמויות הפועלות באמצעות סיפור מתח בדיוני. גופה מתגלה בבריכת מים בספר המדבר בשטח B בו מתערבבים הממשל הישראלי והרשות הפלסטינית ששניהם אינם באמת שולטים בנעשה. שני בלשים ישראלי ופלסטיני נקראים לפענח את התעלומה. חזני מביא לסיפור את כל היישויות הפועלות בשטח - צה"ל בדמות המ"פית, המתנחלים-המתיישבים, הבדווים, ערבי מזרח ירושלים, ארגוני זכויות אדם ועוד ועוד. מעל לכל מרחפת 'פרשת עגלה ערופה' אותה פרה צעירה-עגלה שיש לשחוט בנחל כאשר נמצא אדם שנרצח מחוץ לשטח "שיפוט", במרחב המטושטש בין הערים. בניסיונות לפענוח התעלומה נערפות לא מעט מהדמויות באופן סמלי או סמלי פחות, אבל האם נדע מי הנרצח ומי יועלה לעולה? חזני שוזר את עומס הדמויות והאירועים לעלילה מסקרנת בספרון קצר ומדויק. מומלץ לחובבי סוגת המתח הסמי-ריאלסטית וגם לאחרים.


שער 'חלומות שכוחים' של צוויג

הוצאת 'תשע נשמות' לקחה על עצמה להוציא לאור מחדש את הנובלות הקצרות של שטפן צוויג בתרגומיו הנפלאים של הראל קין. קראתי את כולן וגם ספרים נוספים של צוויג שיצאו בהוצאות לאור אחרות (וגם ספר עליו), וצריך לשאול האם יש טעם לקרוא עוד נובלה העוסקת באהבה נכזבת, ביחסי תלות בין מעמדיים, בטירוף התשוקה ובדמויות עזובות ולעתים עלובות שסופן ידוע? התשובה היא שיש, כי צוויג יודע לקחת את מה שיכול להיות בנאלית ואולי אף קיטשי ולספר את הרגשות, את התחושות, ואת הלהט השורף של האהבה החד צדדית באופן שונה כל פעם. בספרון כולל את הנובלה 'לפורלה' המתארת מפגש שכזה בין משרתת כפרית לבין האדון המנצל את היעדרות אשתו, ואת התוצאות הרות האסון של החיבור בין שני הקצוות, וכן את סיפור קצר 'חלומות שכוחים' המתאר פגישה קצרה לאחר 20 שנים בין שני נאהבים, והשואל האם אהבת נעורים עזה יכולה לשרוד את השנים. כרגיל אצל צוויג שרטוט הדמויות והרגישות לפרטים הם שעושים את המלאכה. מומלץ ביותר לחובבי צוויג וגם לנוספים.


שער 'עיר בלי יהודים' של בטאואר

גם הוצאת 'אפרסמון ספרים' היא מההוצאות לאור העצמאיות האהובות עלי. למעט ספרים שלה נקראו ולא סוקרו בעת האחרונה. כאן נסקור אחד, אבל נגיע גם אל האחרים. מבטיח. בהתאם לרוח התקופה ובהתקרב המועד בחרתי את 'עיר בלי יהודים' של הוגו בטאואר (2023. מגרמנית חנן אלשטיין). זהו סיפור דיסטופי-אוטופי ואנטי-פילושמי שפורסם לראשונה ב-1924 על ידי בטאואר, סופר ועיתונאי אוסטרי שנרצח ב-1925 על ידי חבר מפלגה הנאציונל-סוציאליסטית (יעני נאצי). בטאואר מתאר את המתרחש באוסטריה ובווינה לאחר ההחלטה לגרש את כל היהודים ממנה, את הקריסה הכלכלית, והמצוקה המחייבת שינוי מחשבה וכיוון פוליטי. מחד מדובר בעניין אנטישמי - יהודים וכסף, מאידך היהודים מתוארים כמוצלחים וכמי שיושיעו את אוסטריה מידי עצמה. אנחנו גם יודעים שב'מציאות' כעבור עשור וחצי היהודים שגורשו לא חזרו. יש גם סיפור אהבה ומעשי גבורה, ויש נאיביות וראיה נכוחה של טבע האדם וגם של הסכנה בחוקים גזעניים ואנטי דמוקרטיים. אלשטיין שדחף לפרסום היצירה השכוחה הזו ותרגם, הוסיף, אחרית דבר מאירת עיניים. מומלץ ביותר וחשוב.


שער 'וידויים של מבקר ספרות' מאת אורוול

בסדרת ההוצאות לאור העצמאיות האהובות, גם 'נהר ספרים' מככבת. הרבה מאוד ספרים/ספרונים שקניתי מראובן מירן נקראו וממתינים בסבלנות לסקירה. הנה חמש מסות או סיפורים אוטוביוגרפיים קטנים של אריק בלייר, הוא ג'ורג' אורוול שאת ספריו הידועים - '1984' ו'חוות החיות' - חובה לקרוא בימים אלה. באסופה 'וידויים של מבקר ספרות' (2023, מאנגלית סמדר גונן) מביא אורוול תיאורים ומחשבות על ספרות, על ספרים, על חירות המחשבה וגם היצירה, על היחס בין האדם לשלטון כפי שהוא בעולם התרבות והספרות ועל נפש האדם. ולעל קריאה לקריאה, כפי שהוא כותב בציניות כואבת אופיינית ב'ספרים לעומת סיגריות' שכתב ב-1946: "ואם צריכת ספרים תיוותר נמוכה כפי שהייתה, לפחות נודה שזה משום שקריאה היא בילוי פחות מרגש מאשר סתם להתדרדר, ללכת לסרטים או לפאבים, ולא מפאת הספרים, אם קנויים או מושאלים ומחירם הגבוה." והיום? גם אני הקטון מסכים עם אורוול שאי-קריאה ואי-ביקורתיות הנובעת מהמחסור בקריאה של טקסטים מורכבים, שונים ומעוררי מחשבה, היא סכנה ברורה ומידית. מומלץ ביותר ולא רק לחובבי אורוול.


#ספר או ארבעה שונים ומגוונים. בסוף זה תמיד האנשים. מומלצים כל אחד בדרכו.


זבח פסח, רקטות והפיכה משטרית. מה נשאר לנו אלא לקרוא ולהיות נחמדים.


ויש גם שיר

נסיכה

תני לי להתחיל את השיחה

נסיכה

יש עצב

ששוכן אצלי בלב עכשיו

וסליחה

כי בטח גם לך זה יכאב




200 צפיות

פוסטים אחרונים

הצג הכול

אי-נחת

bottom of page